19 mei 2007
Provinciale Zeeuwse Courant op het web
Zeeuwse Top 40 vraagt om meer
‘Aan de kust’ mag het nieuwe Zeeuwse volkslied worden
door Jan van Damme
OOST-SOUBURG - Met oud en nieuw is de top 2000 op Radio 2 voor trouwe luisteraars een must. Veel Beatles, Stones en Queen, aangevuld met herinneringen en anekdotes van luisteraars. De eerste kus, het eerste popconcert of een andere belevenis waarvan men zegt: die vergeet je nóóit meer. Het enorme succes van die met nostalgie omkleedde top vroeg natuurlijk om navolging. Die is her en der ook gekomen, met tops van de jaren tachtig en andere varianten. Ook regionale omroepen voelden er wel voor om via een stemming van luisteraars tot een eigen favorietenlijst te komen. In Limburg is de Limbo-Top 100 met veel Toon Hermans en Rowwen Hèze een traditie. Drenthe koestert het eigen talent ook al langer in een door luisteraars samengestelde lijst.
Omroep Zeeland bracht op Hemelvaartsdag tussen 1 en 6 uur voor het eerst een compleet Zeeuwse Top 40 in de ether. De drie kwartier voorafgaand aan de uitzending werden nummers gedraaid, die (net) te weinig support hadden gekregen. Luisteraars konden stemmen op tachtig door de omroep geselecteerde titels. Daarnaast kon elke luisteraar zelf een artiest of groep nomineren. Uit die categorie blijkt niet één nummer voldoende stemmen te hebben gehaald.
„Misschien jammer", zegt presentator Wilbert Moerkerk (27) over de afvallers. „Aan de andere kant zou je ook kunnen concluderen dat we een goede voorselectie hebben gemaakt."
Moerkerk presenteerde het radioprogramma samen met Elsa van Hermon. Er kwamen veel troubadours voorbij, die het Zeeuwse levenslied tot hogere kunst hebben verheven. In de eigen `taole', maar dat spreekt voor zich. Engel Reinhoudt, Ries de Vuyst, Peter Dieleman, Anja Kopmels, Piet Brakman, Bei Cock. Ook in groepsverband kwam het Zeeuws goed door, met hoge noteringen voor Surrender en de Lamaketta's.
Toch was dialect geen voorwaarde. Moerkerk: „Het gaat om muziek van Zeeuwse bodem. De zanger of zangeres moet Zeeuw zijn. En bij een groep moet een meerderheid van de bandleden in Zeeland geboren zijn. De taal is daarbij niet van belang, al wordt er in het Armeens gezongen."
Dus kunnen good old Dragonfly, Danny Vera, De Niro en Racoon voor een ruime Engelse inbreng zorgen. Het Algemeen Beschaafd Nederlands speelt een aanmerkelijk bescheidener rol. Bløf blijkt met vier nummers de belangrijkste vertegenwoordiger van dat genre. En levert met 'Aan de kust' meteen ook een geheide nummer één. Moerkerk: „Veel luisteraars gaven te kennen dat die Bløf-compositie het nieuwe Zeeuwse volkslied moet worden."
Wilbert Moerkerk is behalve presentator ook initiatiefnemer van de top 40. Hij kende voorbeelden bij andere regionale omroepen. Vorig jaar moest hij verslag doen van het liedjesfestival Zing Zeeuws in Kapelle. Daar trof hij drie- tot vierhonderd toehoorders, die helemaal gek bleken te zijn van streekmuziek. Toen was het idee rijp: met zo veel enthousiasme in de polder moest ook de omroep mee kunnen deinen op de rauwe klanken van streekrock en -ballads.
In totaal brachten 2.200 luisteraars een stem uit. Voor een eerste keer een mooi resultaat, vindt Moerkerk: „Je moest vijf nummers selecteren. En als het even kon een motivering erbij zetten. Dat kost tijd. Als je dan toch zo'n groot aantal reacties binnenkrijgt, mag je niet mopperen." Je zag volgens hem dat er specifiek per regio werd gestemd. Zeeuws-Vlamingen kozen Zeeuws-Vlaams, Bevelanders hielden het op artiesten van boven de Schelde. Bennie de Veth was met het lied 'De Cling' een uiterst lokale uitschieter. Een relatief onbekend nummer, maar naar het schijnt heeft iedereen in Clinge de moeite genomen om Bennie in de ranglijst omhoog te stuwen.
Grote kans dat er volgend jaar een nieuwe editie van de Zeeuwse Top 40 wordt uitgezonden. Want ook in artiestenland zijn de reacties positief. Piet Brakman, die met de 'Bresjes 17' (14) en 'Zeeuws meisje' (17) goed vertegenwoordigd is, heeft het idee dat de Zeeuwse muziek momenteel erg leeft: „Niet zozeer in het dialect, maar breder. De Zeeuwse artiest staat centraal, dat vind ik leuk. Achteraf krijg je toch altijd discussie of er niet alleen voor dialect gekozen had moeten worden. Dat is niet nodig. Het publiek moet genieten. Jammer was wel dat er voor 'Zeeuws meisje' een versie van een lp uit - ik geloof - 1982 was gebruikt. Daar heb ik nu veel betere opnamen van."