11 januari 2011
BN DeStem op het web
Consternatie Aloem bij Ad Zat & Wim Pin
door Jan van Vessem
RAAMSDONK - "Wij hebben er dit keer ook een Engelstalig nummer opgezet. Dat is handig als we met dit album internationaal doorbreken!"
De uitspraak tekent het Raamsdonkse komische zangduo Ad Godefroy (alias Ad Zat) en Willem de Groot (oftewel Wim Pin). Al 35 jaar de beste vrienden. Op 29 januari presenteren de geboren en getogen Raamsdonkers de opvolger van de cd Lekker Belangrijk uit 2007. De titel Consternatie Aloem verwijst naar de perikelen rondom de opnames.
Door vakanties, reisafstanden en privéomstandigheden lukte het alle muzikanten niet om gelijktijdig in de Royal Flush Studio aanwezig te zijn. Zo hebben aan de cd twee drummers meegewerkt: Raymond de Graaf en Gino Schipperen. Ook dit keer heeft Patrick Marcelissen, frontman van rock-'n-lolband WC Experience, de productie verzorgd. "Patrick is voor ons genre muziek de beste."
Op vele woensdagavonden bedachten De Groot – 'Ik ben meer van de fantasie, de onzin' – en Godefroy – 'Ik ben het beste in wat meer diepgang' – veertien nummers op reeds bestaande nummers. Uiteraard in dialect en vaak hard van toon, want dat zijn de handelsmerken. "Maar wij bedenken altijd fictieve namen en zijn er nooit op uit om mensen te beschadigen", stellen ze eensgezind.
Bij de komst van de fotograaf zijn de beroepsentertainer Ad en de onderhoudstechnicus bij de rioolwaterzuivering Willem weer direct in hun element. Als extraatje voor de bezoekers in het eigen Ontmoetingscentrum hebben ze aangekondigd lekkere hapjes te serveren. Daarom oefenen ze met de magnetron. Voor de zekerheid gebeurt dit buiten, met de brandblusser in de aanslag.
Op het nieuwe album staan luisterliedjes, maar ook 'hapklare' feestmuziek en stevige rocknummers. In de teksten is te merken dat de schrijvers/zangers wat meer volwassen aan het worden zijn. Zo gaat het nummer Den Duvel is oud (origineel: Het water van Limburg van Big Benny) over de mankementen tijdens het ouder worden. "Een onderwerp, waar wij tien jaar geleden echt niet mee bezig waren."
Het duo verwacht de achthonderd geperste exemplaren vlot te verkopen. Tijdens de presentatie zingen acht carnavalsclubs een van de nummers. Voor de beste drie clubs stellen ze uit de verkoop van het album geldprijzen voor het bouwen van de carnavalswagens beschikbaar.