TIJDSCHRIFT
VOOR FOLK EN
WERELDMUZIEK

NEWfolkSOUNDS op het web

GERARD VAN MAASAKKERS

Eind jaren zeventig wist Gerard van Maasakkers als een van de eersten met dialectzang een breed publiek aan te spreken. Zonder welke landelijke media-aandacht dan ook lukte het hem om van zijn eerste lp Komt er mer in zoveel exemplaren te verkopen dat de gouden status werd bereikt. Zowat vijfentwintig jaar later is van Maasakkers nog altijd geen landelijke bekendheid, maar liefhebbers van het betere Nederlandstalige lied hebben hem hoog zitten. Nog immer wordt het grote tot een klein verhaal teruggebracht. En vergroot hij iets kleins, wat anders ongetwijfeld ongemerkt zou zijn voorbijgegaan, uit tot een gebeurtenis. Wel staat Gerard van Maasakkers tegenwoordig in theaters. De première van zijn nieuwe programma Vol dagen vond eind september plaats in het Eindhovense muziekcentrum Frits Philips.

Tekst: Hans van Deelen

Wat wil je uitdrukken met de titel Vol dagen?
'Vorig jaar was ik op een feest van onze gitarist Harry Hendriks. Daar wordt altijd nogal veel muziek gemaakt. Er was een trompettist, Jeroen Doomernik, met wie ik wel eens samen wilde spelen. Maar op het einde van het feest was dat nog niet gebeurd. "Och", zei hij "Ons vader zegt altijd: de lucht zit nog vol dagen." Oftewel: dat komt nog, vertouw daar maar op. Ik heb een liedje over dat thema geschreven. En Vol dagen slaat ook in het algemeen op het thema tijd. We hebben titels als As ge ooit, Liedje van altijd en Mee en dan. Jeroen Doomernik speelt hierbij bugel; het is er dus van gekomen.'
Wat was de reden om de titel van het programma te veranderen?
'De werktitel was Mee losses. In het dialect van mijn geboortedorp Nuenen betekent dat "met losse handen" ("Kijk mamma, ik kan mee losses fietsen"). Maar niemand snapte die titel.
Er waren mensen die dachten dat het een Grieks eiland was of zo.'
Waarom heb je voor je nieuwe programma teruggegrepen op een aantal nummers uit het lp-tijdperk?
'In het programma zitten twee oudere liedjes. Cis Verdonk vind ik nog steeds een van m'n beste liedjes. Het is al vijfentwintig jaar oud en komt van mijn eerste lp Komt er mer in. Het verhaal over het onverzorgde oude mens, dat wel keurig netjes op een rijtje rolletjes pepermunt in de kast heeft liggen om aan kinderen uit te delen, vertedert nog altijd. Het openingsnummer van het theaterprogramma - Ik loot d'n dag nog efkes duren - vond ik mooi om mee te beginnen. Ik zing veel oudere Liedjes nog met groot plezier en het publiek hoort ze graag.'


Homo

Hoe is de samenwerking met Jan Willem Roy tot stand gekomen?
'Ik ken JW Roy al heel lang. Voor hij naam maakte met z'n eigen Americana-muziek, is hij begonnen met het zingen van mijn liedjes. Zijn versie van Cis Verdonk is onweerstaanbaar, prachtig mooi. Twee jaar geleden heb ik hem uitgedaagd om weer eens in het Brabants te zingen. Daaraan heb ik As ge ooit en Zonder vleugels overgehouden, alle twee nieuwe teksten van mij op oudere liedjes van hem. Ik had op de vorige cd al Boom aan de rivier opgenomen, een vertaling van het prachtige Watchman-liedje I stood by the river.
JW en The Watchman zijn verwante zielen; dat ze in het Engels zingen geeft mij de mogelijkheid om een eigen draai aan hun liedjes te geven. Overigens zingt JW mee op mijn nieuwe cd. Ook The Very Girls, die veel samen doen met The Watchman, doen eraan mee.'
Kun je wat toelichting geven op de nieuwe nummers van je theaterprogramma?
'Toelichting bij de nieuwe liedjes... pfoe; ze spreken voor zich. Zoals altijd heb ik het weer dicht-bij-huis gezocht. Liedje van altijd is een ode aan mijn moeder, van wie ik de liefde voor het zingen heb. Ik loop gaat letterlijk over "ik zet d'n ene voet vur d'n andere voet en ik loop", maar (tussen de regels) over de keuzes die je maakt in je leven. "Linksaf, rechtsaf, of lopen in de rij." Benny gaat over een jongen van wie niemand verwacht dat hij homo is. En dat maakt het voor hem alleen maar moeilijker om er voor uit te komen. Bij een talkshow op tv (over homo's) zegt z'n vader "Gelukkig komt dit bij ons niet voor." Terwijl Benny juist dacht: "nu ga ik 't zeggen". Er zijn natuurlijk nog zeven andere liedjes.... Muzikaal is het - zoals altijd op mijn cd's - nogal breed; drie liedjes hebben een duidelijke Americana-invloed. Andere liedjes hebben soms iets van Tom Waits, Randy Newman of Cesaria Evora maar het meeste hebben ze toch van mij en de Vaste Mannen. Ik schrijf ze meestal, en samen, met z'n vijven, maken we de arrangementen.'


Olieblik

Wat komt er allemaal op de nieuwe cd te staan?
'Op de cd Vol Dagen komen tien nieuwe liedjes staan, die we ook spelen in het theaterprogramma. We hebben gebruik gemaakt van een aantal gastmuzikanten: Roel Spanjers speelt Hammondorgel, Jeroen Doomernik speelt bugel en Danny Cuypers saxofoon. Voor de rest doen we alles zelf: Bart de Win speelt piano, accordeon, Fender-piano en Hammondorgel. Rinus Raaijmakers speelt contrabas, basgitaar en fretloze bas. Harry Hendriks speelt gitaar, mondharmonica en African: een tot gitaar omgebouwd olieblik. We kochten het toen we in Zuid-Afrika speelden op het festival van Oudtshoorn. Ron van Stratum speelt allerlei percussie-instrumenten, waarvan ik de namen soms niet eens ken.'
Kun je wat vertellen over de laatste twee Vaste Mannen?
'Harry Hendriks speelt sinds twee jaar bij ons. Hij is muziektherapeut en heeft een eigen bandje, The Big Parade, waarin Rinus Raaijmakers en Jeroen Doomernik ook weer spelen. Ron speelt bij ons sinds de voorbereidingen voor dit nieuwe theaterprogramma. We hadden behoefte aan wat meer pit en afwisseling. We zochten geen drummer, maar iemand die mooie kleuren kan maken. Ron speelde bij Margriet Eshuijs.'
Is het moeilijk om buiten Brabant voet aan de grond te krijgen?
'Buiten Brabant krijgen we steeds meer voet aan de grond; vooral in het oosten en in Limburg. De Randstad blijft lastig, maar ik weet zeker dat het gaat lukken.'
Hoe ver reikt je ambitie?
'Het enige wat voor mij belangrijk is in mijn muziek, is dat ik kan doen wat ik mooi vind. Dat ik dingen mooi onder woorden kan brengen en in goede muziek kan verpakken. Natuurlijk is het fijn als daar publiek voor is. En de laatste jaren heb ik daar al helemaal niet over te klagen; de meeste zalen zijn uitverkocht! Ik vind het lekker om veel te spelen, omdat ik vind dat we een prachtprogramma hebben gemaakt. En ik wil nog heel veel onderzoeken in de muziek; momenteel zitten we midden in de cd-opnames en ik heb nu al weer zin om een volgende cd te gaan maken. Misschien wordt die wel heel sober en rustig. Ik wil ook nog veel met anderen samenwerken; Kommil Foo uit België gaat liedjes van mij zingen, dat vind ik prachtig. In het verleden heb ik wat toneelrolletjes gedaan; ik zou, net als Boudewijn de Groot, wel eens in een betere musical willen staan. Och, er is nog zoveel...!'

www.gerardvanmaasakkers.com
info@gerardvanmaasakkers.com

Discografie:
Komt er mer in (lp, Stoof MU 7441, 1978)
Diverse artiesten: Artiestengala Omroep Brabant. Gerard van Maasakkers: 't Bultje (SP 248, 1979)
Vur de wind (lp, Stoof MU 7461, 1980)
Onderwege (lp, Stoof MU 7481, 1982)
Ut Muziek mmv Gerard van Maasakkers: Kerst en Nieuwjaarsliederen (lp, Xilovox XLP 30 09 82, 1982)
Gerard van Maasakker en Roland Verstappen: Brabants wijs (audiocassette MZ-838, 1984?)
Spiegelen (lp, SKY TLP 21068, 1985)
Nog 's (cd, Munich MRMCD 2 AAD, 1990)
Zonder titel (cd, MW Records MWCD 1002, 1991)
Iets van april (cd, MW Records MWCD 1007, 1994)
Boot 7 (cd, MW Records MWCD 1009, 1996)
20 jaar liedjes live (cd, -I-C-U-B4-T- CUP 8007, 1998)
Pas op de plaats (cd, -I-C-U-B4-T- CUP 8014, 2000)
Vol dagen (cd, 2003)

terug naar Gerard van Maasakkers

Deze pagina is bijgewerkt op