18 juni 2011
De Limburger op het web
limburgia
Limburgia zet tweewekelijks Limburgse artiesten in de schijnwerpers. Vandaag Roger Schleipen (40) uit Maastricht, sousafonist van de band Zizi Kwe Kwe, met het album 'Aanders'.
Voordat we over jullie album gaan praten, allereerst even die aparte naam, Zizi Kwe Kwe. Heeft dat nog een speciale betekenis?
,,Dat vragen wel meer mensen. Zizi Kwe Kwe is fonetisch voor Zizi Coin Coin. Een likeurtje dat bestaat uit Cointreau en citroensap en veel wordt geschonken bij feesten in het Franstalige deel van België. Sommige van onze bandleden waren op zo'n feestje en nadat er de nodige drank genuttigd was, is het idee ontstaan om ons orkest zo te noemen. Alleen anders geschreven dan."
Hoe is Zizi Kwe Kwe eigenlijk ontstaan?
,,In 2003, tijdens een feest in café In den ouden Vogelstruys aan het Vrijthof in Maastricht. Met een groepje blazers, veelal muzikanten van zaate hermeniekes, zijn we toen bij elkaar gekomen om een gelegenheidsgroep te vormen. Dat sloeg aan en we werden vaker gevraagd om op te treden."
Zizi Kwe Kwe bestaat uit dertien muzikanten. Jullie stijl laat zich moeilijk omschrijven. Wel is er een hoofdrol voor de blaasmuziek. Zijn het allemaal mensen van het eerste uur?
Nee, niet meer allemaal. Van de oorspronkelijke bezetting zijn nu nog drie mensen over. Twee jaar geleden hebben we een grote ommezwaai gemaakt. In eerste instantie speelden we veel instrumentaal werk. In 2009 is Godelieve Smeets bij de band gekomen als zangeres. Onze sound is veranderd. We doen covers van bekende hits, maar steeds in een ander jasje. De blaasinstrumenten zijn nog steeds duidelijk te horen."
Op het hoesje van jullie nieuwe cd `Aanders' kun je ook zien dat jullie je presenteren in een specifieke stijl qua kleding. Wie heeft dat bedacht?
,,Dat is ook iets van Godelieve. Eerst koos iedereen zijn eigen kleren uit, maar Godelieve heeft voorgesteld om met meer eenheid op de bühne te verschijnen. Nu hebben we allemaal chique zwarte kostuums. Italiaanse maffiastijl. Fatsoenlijke kleding die er ook nog eens gelikt uitziet."
'Aanders' is jullie tweede cd. Er staan dialectnummers op, maar ook covers van grote Engelstalige hits. Vooral `Bad Romance' van Lady Gaga klinkt in een hoempapajasje opeens heel verrassend. Levert dat nog reacties op?
,,Jazeker, eigenlijk hebben wij het weer afgekeken van Caro Emerald die een versie in háár stijl deed in het radioprogramma van Giel Beelen. Wij hebben nog meer de nadruk op de blazers gelegd. Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met de Oostenrijkse band Global Kryner, die ook dit soort muziek maakt."
Het klinkt in elk geval erg leuk. En wat een stem heeft Godelieve Smeets! Waar hebben jullie haar vandaan gehaald?
,,Zij is ook afkomstig van een coverband. Ook wij zijn zeer aangenaam verrast. Ze voegt zonder meer iets toe. En dan te bedenken dat ze niet eens een zangopleiding heeft gehad. Godelieve heeft gewoon talent."
Ook het instrumentale 'Maria' van Rowwen Hèze staat op de cd. De Gebroeders Brouwer versus polkarock zou ik het willen noemen. Heeft Jack Poels zich al gemeld?
,,Haha, ik weet eigenlijk niet of hij het nummer al gehoord heeft. Maar ik ben best wel nieuwsgierig naar wat hij ervan vindt."
En dan is er natuurlijk de ode aan Maastricht, 'Veur Mestreech en veur diech'. Wat hebben al die Maastrichtse artiesten toch met dat chauvinisme?
,,Het nummer is niet eens gemaakt door Maastrichtenaren, maar door vrienden uit Susteren... Als je goed naar de tekst luistert, gaat het over iemand die zijn hart verpand heeft aan de stad en aan een meisje, terwijl hij niet eens uit Maastricht komt maar er wel zijn laatste dagen wil slijten. Dat is toch prachtig? Het swingt gewoon de pan uit."
PETER VAN DE BERG