2 oktober 2000
De Trompetter op het web
Beppie Kraft viert 4 x 11 jaar jubileum met theatertour 'Kom laot us zinge'
"Mijn leven lang ben ik een gelukskind geweest"
Door Koos Snijders
Limburg - Beppie Kraft staat 4 x 11 jaar op de planken en viert haar jubileum met de theatertour 'Kom laot us zinge'. In november en december gaat de zangeres op reis door de provincie. In het reiskoffer en de handbagage zitten haar grootste hits, de eigen favoriete luisterliedjes en de kolderieke acts van het duo Berb & Gradus. Voor de theatertour heeft Conny Peters een orkest geformeerd. Het muziekgezeischap staat samen met Beppie Kraft en Math Haaken (Gradus) garant voor een mooie avond, die van de eerste tot de laatste tel in het teken komt te staan van muziek en humor.
Beppie Kraft, 44 jaar zangeres. Als dat geen mijlpaal is. Klein van stuk, maar met de uitstraling van een groot artiest. Met een dijk van een stem en een repertoire dat met name pa Sjeng uitsluitend voor haar alleen heeft uitgedokterd. De vlieger van 'de paplepel' gaat in het geval van pa Sjeng en dochter Bep volledig op.
Muziek. Pa's accordeon. Zijn artistieke kwaliteiten. Dochterlief weet niet anders. Als het even kon sjouwde Sjeng zowel de accordeon als Beppie mee naar optredens. Elf lentes telde de meid, toen ze voor het eerst tegen de microfoon sprak en er een liedje in zong. Dat was in Caberg, het óude Caberg, de gezellige volkswijk in Maastricht. "Ik was zo trots", lacht de Maastrichtse nu, jaren en jaren later. "En weet het nog zo goed. Ik droeg van die zwarte lakschoentjes. Vaan die hiel kleinekes." In 1961 maakte het talent haar eerste plaatje, Iech bin dien nisjeke. Dat gebeurde bij Johnny Hoes in Weert, de studio waar Sjeng Kraft aan de kost kwam.
'De Zaate hermenie'
In het Maastrichtse groeide de meid razendsnel uit tot een bekend gezicht. Een lokale ster aan het firmament die spoedig z'n grenzen in min of meer hetzelfde moordtempo zou gaan verleggen, want het orkest The New Rising Stars trok aan de bel. Lijfde Beppie in als zangeres. "Een geweldige tijd. Ik was nog jong en leerde de provincie en de muziekwereid al vroeg van binnen en van buiten kennen. Deed veel ervaring op die mij later goed van pas kwam. Met The New Rising Stars zong ik in alle uithoeken van Limburg. En wie denk je dat trompettist van de band was? Pierre Knubben! Mijn eigen Pierre met wie ik al zolang getrouwd ben!" Al op jonge leeftijd kwam Beppie Kraft in aanraking met grote namen. Met de artiesten die het beeld van 'Limburg Muziekland' destijds bepaalden. Zoals Conny Peters, die furore maakte met zijn dansorkest, lang voordat hij zich bij The Walkers aansloot. Beppie: "in 1965 hield ik het bij The New Rising Stars voor gezien. Ik wilde verder, het liefst in mijn eentje optreden. Nog geen twee jaar later schreef mijn vader Diech kins miech tra la la la la, de carnavalskraker van Maastricht."
Het zou tot 1967 duren eer de naam 'Beppie Kraft' voor nagenoeg iedere Limburger met een groot hart voor carnaval en dialectmuziek gesneden koek was. De single De Zaate Hermenie sloeg in als een bom. Een voorbeeld van het juiste liedje op het juiste moment. De grammofoonplaat had op geen beter ogenblik kunnen verschijnen. Het verschijnsel 'zaate hermenie' was nog zo vers als een ei. Hoewel de provincie er pas zo'n tien, misschien twintig, hooguit dertig telde, waren de alternatieve muziekclubs wel net begonnen aan een niet meer te stuiten opmars. Maastricht liep voorop, op de voet gevolgd door Venlo, waar men deze miniharmonieën joekskepèl ging noemen. Hoe dan ook, De Zaate Hermenie groeide in januari en februari in het gebied tussen Eijsden en Mook uit tot een vastelaoveskraker van de bovenste plank. Het fenomeen zaate hermenie - of zo u wilt 'joekskepèl'- maakte ver volgens een onstuimige groei door. Tot op de dag van vandaag tiert het verschijnsel welig. Beppie zat vanaf 1967 gebakken, carnavalminnend Limburg droeg haar op handen, zou dat blijven doen. Haar populariteit als zangeres is nadien almaar blijven toenemen.
Het stoomtreintje dendert sedert'67 voort, stopt elke twaalf maanden meermaals in Weert, Kerkrade, Sittard, Roermond, Venlo, Hoensbroek en Geleen, maar net zo goed bij menig tussenstation, hoe klein ook.
Haar flonkerende stem schalt hoog boven het Limburgs wolkendek uit. De 'Nachtegaal' grossiert in hits, eretitels en prijzen; De nach is toch zoe laank is intussen bekroond met goud, voor haar totale oeuvre werd Bep beloond en gekroond met de Gouden Narrenkap.
In 1987 kwamen La Kraft's zakelijke kwaliteiten bovendrijven en nam zij plaats op de directiestoel van platenmaatschappij Marlstone Recordings. Met haar scherpe neus voor muzikaal talent, haar zakelijk inzicht en het vakmanschap van compagnon Conny Peters kon Marlstone uitgroeien tot onbetwiste marktleider in de provincie. Artiesten kwamen, gingen, komen en blijven. Of het nu André Rieu is of Frans Theunisz, Theo & Marij, The Creedence Revival Band, Carboon, Schintaler en Big Benny; bij Maristone kon ieders loopbaan rijpen, de platenfirma zette deze artiesten aan tot hun eerste en in de meeste gevallen ook latere grote daden.
Berb & Gradus
Van 1981, tot 1999 zette Beppie samen met Math Haaken het komisch duo Berb en Gradus neer. Met de vertolking van deze pure Maastrichtse volkstypes stond het tweetal vaak op het podium. In Limburg, in Brabant en België. Het publiek lag meestal in een deuk van het lachen, met pijn aan de lachspieren. De een gaf de loepzuivere voorzet, de ander kopte de bal onhoudbaar in. Het spel van scheiden, uithuilen, spijt hebben van de vele brute uitspraken om uiteindelijk tot over de oren verliefd en met een snik zingend in elkaars armen te vallen.
De gouden formule.
Beppie: "Math's vriendschap is mij veel waard, hij is mijn beste collega. Op een gegeven moment kreeg ik het te druk. Zingen, optreden met Math, de werkzaamheden voor Marlstone, ik kon het onmogelijk langer combineren. We moesten een punt zetten achter Berb en Gradus. Niet van harte, geloof mij. Twee jaar geleden traden wij voor het laatst op, er is toen geen ruchtbaarheid aan gegeven. Het einde van Berb en Gradus heeft ons pijn gedaan, doodzonde ook dat we geen afscheid van het publiek hebben genomen. Op veler verzoek gaat dit toch gebeuren, heerlijk, hier zijn wij blij om. Mag ik even van de hak op de tak springen? Luister. Mijn leven lang ben ik een gelukskind geweest, heb ik mazzel gehad. Mijn vader was de beste accordeonist en liedjesmaker. Ik ben getrouwd met de liefste man van de wereld. In Conny Peters heb ik de beste producer en zakelijke compagnon leren kennen. En dan Math Haaken, mijn allerliefste collega. Wat wil ik nog meer? Ik ben een zondagskind met een heleboel geluk, iemand die op het levenspad de beste mensen heeft ontmoet."
Aan een blik in de glazen bol ofwel de toekomst waagt Beppie Kraft zich liever niet. Alhoewel, na enig aandringen blijkt dat het oplichten van een tipje van de sluier geen kwaad kan. "Na de theatertournee stort ik me op het carnavalsgewoel, dat voor mij geen dag langer duurt dan de drie bonte dagen. Daarna ga ik lekker pauzeren, tot 11 november. Je kunt zeggen dat ik een stapje terug doe, moet dat ook doen. Soms zie ik door alle drukte de bomen in het bos niet meer.
Deze weken ben ik alleen met de tournee bezig. Iedereen kan mijn gedachten lezen, ziet mij prakkiseren. Ik denk constant aan 'Kom laot us zinge'. Niet dat ik er's nachts van wakker lig, maar toch. Een theatertour is niet niks. Voorbereiden, repeteren, praten met de muzikanten, grote dingen, kleinigheden, overleggen met Conny, enzovoort, enzovoort. Het moet allemaal kloppen als een bus. En dat zal het."
'Kom laot us zinge'strijkt neer in de Rodahal Kerkrade (23 en 24 november, kaartverkoop Rodahal, Muziekland Heerlen, VVV Kerkrade, VVV, Landgraaf, VVV Brunssum, VVV Heerlen); De Maaspoort, Venlo (30 november en 1 december, kaartverkoop De Maaspoort), De Oranjerie Roermond (9 december, middag- en avondvoorstelling, kaartverkoop De Oranjerie), Stadsschouwburg Sittard (20 en 21 december, kaartverkoop schouwburg), Mecc Maastricht 27, 28 en 29 december, kaartverkoop VVV Maastricht, Marlstone Evenementenbureau Bunde en Muziekland Brusselsepoort Maastricht. Alle voorstellingen beginnen om 20.30 uur. De matinee in Roermond gaat van start om half drie. Het programma bestaat uit de volgende onderdelen: luisterliedjes, het optreden van Berb & Gradus en tenslotte feestmuziek met de hits en een aantal titels van de nieuwe cd.