Dagblad van het Noorden op het web

Groninger Grieg van Bekker nog niet klaar

Door Paul Herruer


Gebeurtenis: concert door Toonkunstkoor Bekker o.l.v. Oane Wierdsma, met het Grieg Pianoduo en Jan Siebo Uffen, voordracht. Programma: (koor)liederen van Grieg en Peer Gynt in het Gronings. Gehoord: 17 november in 't Kielzog, Hoogezand. Publiek: 200. Bijzonderheid: herhalingen op 19 januari in Groningen, 2 februari in Delfzijl.

Kort na het eerste concert in zijn jubileumjaar presenteerde Toonkunstkoor Bekker dit weekend het tweede feestproject: liederen van Grieg en zijn toneelmuziek bij Peer Gynt, maar dan in superieur Gronings herdicht door Jan Siebo Uffen: Dus heet Peer Gynt Geert Guut, diens moeder Aafke en zijn geliefde, Stientje.
Aan dat alles hebben componist Wim Stoppelenburg en pianist Siebert Nix kundige bijdragen als arrangeur verricht en Uffen zelf schitterde als voordager van het Geert Guut verhaal.
Ideeeën en teksten kloppen allemaal, maar aan de uitvoering schortte nog het nodige. Niet in Geert Guut, waar het kleine kooraandeel al redelijk goed zat, maar wel in de liederen die daaraan vooraf gingen. Die zijn allemaal zonder meer bekoorlijk en sfeervol. Ze zijn ook van een bedrieglijke eenvoud en dat was te merken. Het koor, dat hier gehalveerd optreedt in een kamerkoorbezetting, moet nog heel veel werk verrichten om dit programma (Geert Guut as Pronkjewail) bij de volgende concerten daadwerkelijk als een juweeltje te laten klinken. Nu krijg je als koorzanger in de akoestiek van 't Kielzog in Hoogezand weinig cadeau, maar in die ruimte werd wel erg hoorbaar hoe onwennig of lichtelijk benauwd het verkleinde Bekker zich in deze romantische kleinoden voelde.

terug naar Bekker

Deze pagina is bijgewerkt op