11 december 1997
De Stentor op het web
Bakkerij Manschot maakt
derde tour door BraziliëVan een onzer verslaggevers
DOETINCHEM - Bakkerij Manschot, het jongste muzikale project van oud-Normaal- en Boh Foi Toch-drummer Jan Manschot, is vorige week afgereisd naar Brazilië voor een aantal optredens. De tour is te danken aan de goede contacten die Manschot heeft opgebouwd in de periode dat hij met Hans Wonnink het Hanska Duo vormde.
Manschot is met een 'uitgedunde' Bakkerij vertrokken richting Sao Paulo. Toetsenist Henri Wolters en gitarist Bart van Dorst vergezellen hem bij de optredens in Nederlandse kolonies in Brazilië. "Met drie man kon nog, maar voor meer wilden ze de tickets niet betalen", aldus Manschot.
Optredens worden verzorgd in Castrolanda, een Nederlandse kolonie die in de jaren vijftig is ontstaan. Bakkerij Manschot luistert de jaarlijkse gedenkavond muzikaal op. Verder zijn er optredens in Holambra, ook een kolonie ontstaan in de jaren vijftig waar veel Achterhoekse gezinnen naartoe zijn gegaan en in Carambei, in 1927 gesticht en waar vooral voormalige Rotterdammers wonen.
In Castrolanda wordt ook gespeeld op de tweejaarlijkse sportdag van de Nederlandse kolonies, vooral opgezet om er voor te zorgen dat de boerenjongens en boerenmeisjes aan een 'Hollandse' partner kunnen komen. De feestavond na afloop is daarom zeker zo belangrijk als de sportdag zelf.
Het is inmiddels de derde keer dat Manschot gevraagd is om in Brazilië te komen spelen. De eerste contacten werden zes jaar geleden gelegd toen een boer uit Castrolanda in Nederland op familiebezoek was en het Hanska Duo zag spelen als voorprogramma van Normaal. "Ze wilden toen graag Nederlandse muziek bij de viering van het veertigjarig bestaan van de kolonie. Het was natuurlijk briljant om ons daarvoor te vragen, al kostte het wel enige moeite om Hans over zijn vliegangst heen te praten."
Helemaal dol
De behoefte aan 'muziek van thuis' is daar erg groot, heeft Manschot ervaren. "De eerste keer dat we daar waren, moesten we een keer spelen na een Braziliaanse band. Zes fantastische muzikanten met drie bloedmooie zangeressen. Maar de zaal reageerde totaal niet. Toen moesten wij, met een drumstel dat een winkel in tweedehands spullen nog niet zou willen hebben en Hans met een orgeltje dat ergens uit een huiskamer was gehaald, maar ze werden helemaal dol, We begonnen met een paar oude nummers van Normaal, de zaal stond meteen op de kop. We speelden ook klassiekers als De klok van Arnemuiden en Twee Motten van Dorus, en toen zaten er mensen te huilen in de zaal."
Ook al is in de meeste van die kolonies de sfeer nog helemaal 'jaren vijftig in Nederland', toch is de populariteit van Normaal daar onvoorstelbaar. "Dat is daar een gigantisch begrip, alle jongeren kennen het."Dit artikel verscheen in het Deventer Dagblad