28 november 1995
De Stentor op het web
Apeldoornse zangeres presenteert cd van dialectschrijver Hermen Bomhof
Diana Vredenberg en de Zuute Zunde
Door PETER OTTERLOO
APELDOORN - 'Zuute zunde'. Gistermiddag heeft de Apeldoornse zangerese Diana Vredenberg (41) een cd in het dialect met deze naam gepresenteerd in Café de Paris. Het gaat om achttien luisterliedjes van Hermen Bomhof, de in 1988 overleden journalist, liedjeschrijver en beijveraar van het dialect. Liedjes waarbij zij zichzelf begeleidt op de gitaar en ondersteuning krijgt van afwisselend piano, gitaar, clarinet, viool, conga of harmonica. Het initiatief voor deze cd is genomen door Omroep Gelderland-presentator Arie Ribbers die met de combinatie Bomhof/Vredenberg een succesformule van stal haalde. Producer is Hans Keuper van Silvox Studio uit Silvolde.
Diana was 26 jaar toen zij - vijftien jaar geleden - voor het eerst in contact kwam met de Veluwse dichter Bomhof. Er waren toen plannen om de plaat 'Veluwe Plat' te maken. Naast declamaties van Hermen moest ook een aantal liedjes van hem in het dialect worden gezongen. De keus viel op Diana Vredenberg, die al enige bekendheid genoot als zangeres van luisterliedjes. Niet eerder had zij zich echter gewaagd aan het Veluws. Het was Hermen zelf die de Apeldoornse zangeres naar voren schoof.
"Het was bij ons thuis zeker niet gebruikelijk om dialect te spreken. Niettemin kende ik de spraak wel. Toen het verzoek kwam, had ik toch wel enige bedenkingen. Ik verwachtte dat het om hoempapa zou gaan. Ik dacht dat het - met alle respect - om boers gedoe ging. Het bleek een groot vooroordeel van mijn kant. Toen ik de liedjes las van Hermen Bomhof, merkte ik dat het om heel mooie teksten ging. Ik werd geraakt door de teksten die mooi in elkaar overvloeiden. En vooral ook door de mooie woordkeus." Hermen Bomhof heeft als dichter geen muziek gemaakt bij zijn liedjes. Tijdens de besprekingen rond de eerste lp (1980) kreeg Diana ook het verzoek om muziek te schrijven bij een aantal liedjes.
"Ik kreeg de vrije hand, en daardoor werd het nog leuker. Ik componeerde al een beetje, dus dit paste aardig in mijn straatje. Wel kreeg ik door de medewerking aan die plaat op den duur een beetje het stempel van dialectzangeres. Dat was leuk, maar aan de andere kant ook een beetje jammer. Ik zing namelijk ook graag Nederlandse, Engelse of Franse teksten. Nog steeds, hoewel sommige mensen dat niet weten."
Succesvol
In ieder geval werd de koppeling Bomhof/Vredenberg een succesvolle. De zangeres verstaat de kunst om de emoties die Bomhof in zijn liedjes, naar voren brengt te vertalen. 'Wilgen in de westenwind' en 'Bal noa' - ook opgenomen op de nieuwe cd - waren al spoedig op de radio te horen en vooral het dialectprograrnma van Radio Gelderland heeft Diana veel bekendheid gebracht. Bomhof legde haar de finesses uit van het dialect. Die twee konden het goed vinden samen.
In 1988 overleed Bomhof. Aan zijn groeve op de begraafplaats in Beekbergen werd zijn gedicht 'De Spannevogel' voorgedragen, het lied over het leven van een vlinder die niet weet waarom hij leeft maar wel van de zon geniet. Het is één van de liedjes uit Bomhofs gedichtbundel 'Van weerskanten vremd'. Bij het bespreken van de nummers voor de cd 'Zuute Zunde' is ook 'De Spannevogel' uitgekozen waarvoor Diana de muziek heeft geschreven.
'Zuute Zunde'is de eerste complete cd van de zangeres. Het is ook de eerste cd die alleen gevuld is met liedjes van Hermen Bomhof. Een aantal nummers heeft Diana al eerder gezongen, maar de gedichten 'De Spannevogel', 'Paradies op slot', 'Huussien, boompien, beessien', en 'De Witte bieën vlieg' zijn nu door de zangeres geselecteerd en op muziek gezet. Volgens Diana geheel in de geest van haar vroegere tekstschrijver.
"Toen ik componeerde, zag ik Hermen weer staan. Als je bezig bent, kun je daar niet omheen. Ik hoorde hem de teksten voordragen. Ik weet zeker dat hij de nieuwe muziek ook mooi gevonden zou hebben. Door die nieuwe liedjes waait er een frisse wind door mijn Bomhof-repertoire. Drie maanden hebben we aan de cd gewerkt. Ik ben tevreden over het resultaat."
Mattenklopper
Diana Vredenberg maakt al vanaf haar zevende jaar muziek. Ze komt niet echt uit een muzikaal gezin. Toch hadden haar ouders wel in de gaten dat hun dochter aardigheid had in het muziek maken als er muziek op de radio klonk, haalde Diana de mattenklopper uit de schuur en gebruikte die als een denkbeeldige gitaar. Omdat haar kleine handen toen nog niet de hals van het instrument kon omvatten, kreeg ze een ukelele; haar eerste instrument.
Later kreeg ze gitaarles van bekende Apeldoorners als Dick Kars en Lenie Bossink. Ze deed regelmatig mee met talentenjachten en haalde eens in Loosdrecht - bij cabaret De Onbekende - een eerste prijs hetgeen haar een platencontractje opleverde. Boudewijn de Groot was de producer van haar eerste singeltje 'Background Music'. In 1991 studeerde Diana af op het conservatorium in Hilversum. op zang/lichte muziek. Ze geeft tegenwoordig les in zingen.Dit artikel verscheen in de Apeldoornse Courant