magazine
van folk tot
wereldmuziek

NEWfolkSOUNDS op het web

Piter Wilkens
De fleanende Hollanner
(Achterdyk Produksjes / Marista)
Een prachtige flaphoes met een verzorgd tekstboekje vormt de buitenkant. Binnenin zit een schijf met schitterende liedjes van Cornelis Vreeswijk (1937-1987). Daarbij bekende zoals Misschien wordt morgen alles beter en De nozem en de non, maar dan wel in het Fries. Al eerder kroop Piter Wilkens - met It fûgeltsje in mijn gitaar - in de huid van De fleanende Hollanner. Nu gaat de Friese troubadoer een stapje verder en besteedt nóg meer aandacht aan de muzikale vorm. Vreeswijks liedjes zijn vaak eenvoudige melodieën maar klinken steeds aangenaam. Samen met producer Harrie Zwerver schroeft Wilkens die prettige sfeer verder op in fraaie arrangementen met onder meer, dobro, blaasinstrumenten, hammondorgel en andere zangstemmen. In Maitiidsliet verzorgt zangeres Ann-Lie Persson - in het Zweeds – een knappe introductie. Wilkens bewijst in Humphrey’s blues hoe hij zich inleeft in de liedjes en in Provensaalse Wepsehuning stopt hij wat actualiteit in de vertaling. Verder is dit de eerste cd, die ik ken, waar de twee bonus-tracks echt iets toevoegen. Guon rinne om op stikkene skuon door Wilkens live in Stockholm gezongen en de Provensaalse Wepsehuning; deze keer samen met Jack Vreeswijk, de zoon van Cornelis. De goed verstaanbare Friese zanger leverde opnieuw uitstekend werk af.

Joop van den Bremen
terug naar Piter Wilkens

Deze pagina is bijgewerkt op