ASSER COURANT

Opgegaan in het Dagblad van het Noorden

Havelter Luuk Pieters componeert
en neemt muziek op in eigen studio

,Streektaal heeft wel degelijk toekomst’

Van een onzer verslaggevers

HAVELTE - „Als tekstschrijver druk je je het best uit in de moedertaal, en voor mij is dat Drents. Daarin vind ik de woorden die mijn gevoelens het best in mijn liedjes uitdrukken." De 41-jarige Luuk Pieters timmert in de Drentse muziekwereld aardig aan de weg met zijn composities. Veel regionaal talent weet zijn geluidsstudio in Havelte te vinden.
Als jongetje van tien jaar zette Luuk Pieters, in het dagelijks leven uitvoerder in de bouw, zijn eerste muzikale schreden bij de plaatselijke fanfare De Bosnimf, waar hij de bugel bespeelde. „Maar in de roemruchte jaren zestig ontdekte ik de beatmuziek en zoals in veel dorpen richtten wij ook een bandje op. Ik leerde wat accoorden op de gitaar en hup, daar trokken we met redelijk succes als The Magic Beams de regio in. Het was een prachtige zorgeloze tijd vol gezelligheid', herinnert de musicus.
Begin jaren zeventig werd de bezetting gewijzigd en ging de band als amusementsorkest Please verder. Onder de bezielende leiding van Pieters groeide de groep uit tot een graag geziene gast op feestjes en partijen. Het gezelligheidsorkest trad meerdere malen per week op en had een professionele uitstraling. De tijd van oude versterkers aan gitaren vastpluggen was allang een gepasseerd station.

Singles
De groep werd met zangeres Henny Dolsma zelfs zo bekend dat ze bij platenbaas Johnny Hoes terechtkwam en dat mondde uit in het maken van twee redelijk succesvolle singles. Eerst het Engelstalige Please don't leave me en later het carnavaleske Nederlandse deuntje Truusje Truffel. Toen Henny Dolsma uit de band stapte bleek de groep voor Johnny Hoes commercieel niet interessant meer. „Maar we hadden nog wel een contract dat ons nog tien jaar aan zijn platenmaatschappij bond. Wisten wij veel van contracten. Het gevolg was wel dat ik ook niet voor anderen composities mocht laten opnemen," vertelt Luuk Pieters.
In 1985 liep het contract met Hoes af en kon Pieters zich helemaal gaan toeleggen op het produceren en componeren voor anderen. Nadat Please er drie jaar later definitief mee stopte, kreeg de Havelter musicus nog meer tijd voor het werk in de eigen studio. „Ik ben eerst wat gaan opnemen in het Drents, wel aardig maar de vonk sloeg niet over'.
De enthousiaste Pieters ging echter niet bij de pakken neerzitten en benaderde Tiny Klomp, die ook zangeres was geweest bij Please. „Zij zong een paar teksten en ik wist meteen: dát is het. Wat een prima stem heeft die vrouw."

Streektaal
De samenwerking tussen Pieters en Klomp verliep naar wens en het muzikale duo maakte aan het eind van de jaren tachtig een van de eerste CD's in een streektaal. „Een opsteker voor de Drentse muziek," meent Pieters.
De streektaalgolf is volgens hem nog in volle gang. „Als je ziet wat er hier aan talent bij mij binnenkomt: Gerard Buisman, Jan Plat, De Triplets, Pendule en de zangeressen Janke Bulthuis en Truus van Marle. Zij bewijzen dat de streektaal toekomst heeft."

terug naar Luuk Pieters

Deze pagina is bijgewerkt op