De Faam

Dé Weekkrant op internet

Zeeuwse Idols aan de
bak in de Klomp

In De Klomp in Ovezande wordt 6 november een mooi podium ingericht, een deskundige jury uitgenodigd en een sfeervolle Zeeuwse avond gehouden. Voor de derde keer al weer.
De liefhebbers van de Zeeuwse cultuur hebben de datum al lang op de kalender gezet. 'Zing Zeeuws' is de succesvolle variant op talentenjachten als Idols en Holland Got Talent en wordt georganiseerd door de Stichting De Zeeuwse Taele, samen met de Stichting Cultureeel Erfgoed. Het evenement mikt op de jeugd, en op al wie zich jeugdig genoeg voelt, in Zeelanden is bedoeld om het gebruik van de Zeeuwse dialecten in de populaire muziek te stimuleren.
Bert van Leerdam zit in de, organisatie en ontvangt de inschrijvingen: "We hebben dit keer geprobeerd om de jonge gasten er een beetje bij te betrekken maar dat betekent allerminst dat we de iets oudere jeugd willen weren. En dat blijkt ook wel uit de inschrijvingen, we hebben van alles wat, niet zoveel. Het zal wel aan de late vakanties in Zeeland liggen, anders kan ik het ook niet verklaren. In 2008 hadden we er ruim 25 en nu goed twintig. Wel een goede mix, jong en oud, en uit heel Zeeland. Deelnemers die niet kunnen zingen of muziek maken; maar wel goede Zeeuwse teksten schrijven, daar zochten wij iemand voor die het kan uitvoeren. Uiteraard konden zij ook zelf iemand aandragen voor hun muziek te spelen. Samen een mooi Zeeuws product maken en samen een mooie prijs winnen." Voor de prijzen zijn er twee categorieën: tekst schrijven en muzikanten zoeken voor de muziek te maken en het uit te voeren, of, zelf een tekst maken en uitvoeren. Burg. Anderiessenstraat l, Ovezande aanvang 19.30 uur.