17 september 2008
Provinciale Zeeuwse Courant op het web

Grysl bouwt zijn eigen
Zeeuwse Muur

Zuid-Bevelandse
cabarockgroep treedt in
voetsporen Pink Floyd.

GOES – ‘The Wall’ in het Zeeuws. Zanger/gitarist Henny Lamper liep al jaren met het plan rond. Dit jaar is het gerealiseerd. De basis ervoor werd overigens een kleine dertig jaar geleden al gelegd. „Toen Pink Floyd The Wall in 1979 uitbracht, zat ik in militaire dienst. Puur uit verveling heb ik daar toen alle teksten in het Nederlands zitten vertalen. Ik zat toen helemaal nog niet in de muziek", vertelt Lamper. Inmiddels is hij al vele jaren een stuwende kracht binnen de Zuid-Bevelandse formatie Grysl. Deze groep treedt met zijn eigen Zeeuwse Muur in de voetsporen van Pink Floyd. Grysl's Muurproject bleek begin april met een uitverkocht theater De Mythe in Goes zo'n groot succes, dat direct tot twee extra voorstellingen werd besloten. De eerste reprise van Thewallintzeeuws wordt vrijdagavond gebracht in het Scheldetheater in Terneuzen en op zaterdag 13 december geeft Grysl nogmaals een voorstelling in de Mythe.
The Wall vertelt in songteksten hoe een rockzanger een muur om zichzelf heen bouwt om zich af te schermen van de buitenwereld. Die ‘stenen muur’ wordt gevormd door alle traumatische gebeurtenissen in zijn leven: het opgroeien zonder vader, invloed van bepaalde leraren op school, een moeder die hem klein wilde houden, de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog, verbroken relaties.
„In de versie van Pink Floyd is de hoofdpersoon, Pink genaamd, een combinatie van Roger Waters (zanger/bassist) binnen die groep en vooral ook van de eerste bandleider Syd Barrett. Die is in 1969 uit de groep gezet, omdat hij niet meer was te handhaven wegens onbetrouwbaarheid en moeizaam gedrag. Bij ons heet Pink nu natuurlijk Grys", vertelt Lamper.
Volgens hem biedt het Muurproject echt wel iets meer dan een sentimental journey naar de jaren zestig en zeventig waarin Pink Floyd met psychedelische rockmuziek furore maakte.
Lamper: „The Wall is een tijdloos verhaal, een cyclische vertelling. Het eindigt immers zoals het begint. Elke dag zal Grys weer hetzelfde kunnen beleven. In feite is hij slachtoffer en dader tegelijk. Met het bouwen van de muur rond zich heen wil hij baas in zijn eigen wereld zijn. Hij manifesteert zich daarmee als een dictator. Er zit heel sterk een connectie met Hitler in."
Dat klinkt nogal zwaar. „Het is ook bloedserieus bedoeld, al zit er natuurlijk ook wel humor in", aldus Lamper. Hij erkent dat het een hele klus is geweest die vertaalslag te leveren van de Nederlandse liedteksten, die al bijna dertig jaar op de plank lagen, naar het Zeeuws dialect.
„Ik heb getracht het zo serieus mogelijk te doen. Met dialect ligt het gevaar op de loer dat je in het feestgedruis komt of dat het oubollig wordt. Dat was zeker niet mijn bedoeling", benadrukt Lamper. Anderzijds koos hij natuurlijk wel bewust voor ‘de Zeeuwse taele’. Daar staat Grysl immers voor. De groep wil graag een tegenwicht bieden voor, zoals de leden het zelf aangeven, ‘de Engelstalige brij die tegenwoordig te pas en te onpas opduikt op radio en tv, in overlijdensadvertenties, in reclame, in gebruiksaanwijzingen en in de dagelijkse spreektaal’. Verder afficheert Grysl zich als ‘cabarockgroep’. Ook in die omschrijving lijkt een knipoog ingebakken. Maar die knipoog heeft een serieuze ondertoon. „Grysl wil de liefde voor de eigen taal bij het publiek aanwakkeren en zingt daarom over actuele zaken, bijvoorbeeld over de aantasting van Zeeland."
De Grysl-versie van het Pink Floyd-nummer Arnold Layne bleek het vliegwiel voor Thewallintzeeuws. Lamper ging aan het werk en toen de teksten gereed waren, besloot de groep de gelederen aanzienlijk uit te breiden voor het Muurproject.
Anja Kopmels, de Zeeuwe zangeres met wie Grysl wel vaker samenwerkt, riep direct enthousiast dat ze mee zou doen. Jolanda Bazen (zangeres in coverband Massive) sloot zich aan en zangeres Naomi van der Wel (1980), als jonkie zonder persoonlijke Pink Floyd-herinneringen, voelde er ook direct voor. Verdere uitvoerenden zijn: Paul Jongejan (gitaar), Lex Kosters (gitaar), André Karelse (basgitaar), Bob Knijnenburg (basgitaar), Kees Welleman (toetsen), Kees van Gilst (toetsen), Harry Florusse (drums) en Peter Nieuwenhuize (drums). Ook het kinderkoor van de Kohnstammschool in Goes levert een bijdrage aan de Zeeuwse Muur. De verbinding tussen de liedteksten gebeurt met choreografie en stil spel onder toneelregie van Jeanne Oerlemans.

verder terug naar The Wall in t Zeeuws

Deze pagina is bijgewerkt op