BN DeStem op het web

Ambras viert 25-jarig jubileum met cd

Door Harold de Puysseleijr

HULST – „Het hoogtepunt van ons zilveren jubileum is dat we na vijfentwintig jaar nog altijd bestaan.“ Dat zegt Piet Scheerders van de jubilerende volksmuziekgroep Ambras.

Ambras zet dat jubileum luister bij met de presentatie van hun vijfde cd. Die draagt de toepasselijke titel ‘Tot Botskes’, dialect voor ‘tot straks’.
En zo denken Scheerders (zang, gitaar, teksten), Hans van Bellen (gitaar, zang), Rob van Bellen (viool) en Jos Neve (accordeon, bas, zang) er na vijfentwintig jaar over.
„We denken nog lang niet aan stoppen, we beginnen pas“, zegt Scheerders. „Muziek maken is gewoon gezellig. Dat wordt je niet beu. Bovendien is het voor ons geen ‘big business’. Onze vriendenband is de kurk waar de groep al jaren op drijft.“
Scheerders werd als jongen van tien al gegrepen door de oude volksliedjes die Remie de Guytenaere zong in het café waar Scheerders pijlenraper bij de schieting was.
Zo ontwikkelde zich zijn interesse en bracht hij later als jong onderwijzer met collega Dick Busch als het Duo Ellende die oude liedjes tot leven. Toen dat duo uiteenviel sloot Scheerders een samenwerkingsverband met de overige drie Ambrasleden, die hun muzikale wortels in de wereld van de volksdansgroepen (Hava Naguila, Pofajdok) in de streek hadden.
„We zijn opgericht op 6 oktober 1981 om 20.00 uur“, zegt Scheerders zonder een spier te vertrekken. „Dat was namelijk ons allereerste optreden in het dorpscentrum in Vogelwaarde. De naam van de groep hebben we meen ik in een dialectwoordenboek gevonden.“ Ambras staat in de betekenis van de vier Zeeuws-Vlaamse volksmuzikanten voor ‘gezellige rommeligheid’. „Wij leveren geen gelikte optredens af. De babbels tussen onze liedjes door komen altijd spontaan tevoorschijn en gaan over alledaagse gebeurtenissen.“
Ambras bouwde volgens de zanger/tekstschrijver langzaam naam op in het circuit van de verenigingsfeesten. „De optredens waren tot onze eigen verbazing een groot succes. Wij hadden helemaal niet het idee de streek met onze muziek te gaan veroveren. We maakten gewoon graag muziek en daar rolden steeds meer optredens uit.“
De faam van Ambras nam een grotere vlucht door de streekamusementsavonden Van Bij Ons in gemeenschapscentrum Den Dullaert in Hulst, naar een idee van George Sponselee. Twee jaar na de eerste Van Bij Ons in 1986 begonnen de leden van Ambras samen met Frans de Schepper en Sankie Koster op basis van dezelfde formule met het Theater Chantant in De Halle in Axel, nog steeds een drukbezocht evenement.
„Mensen van middelbare leeftijd en ouderen zijn toch ons voornaamste publiek. Hoewel er ook nog wel een tijd geweest is dat we met carnaval ook onder de jeugd heel bekend waren met sommige liedjes. Maar op dit moment spreken onze luisterballades de jeugd niet zo aan.“
Volksmuziek, geplaatst in de streek, met een verhaal erbij. Dat kan verzonnen zijn of authentiek. Een smeuïg lied en een beetje cynisch-grappig verhaal. Het is kennelijk een formule die veel mensen aanspreekt.
Naast oude streekliedjes zijn er in de loop van alle jaren op het repertoire van Ambras ook heel wat eigen liedjes gekomen. „Op die verenigingsavonden kwam vaak het verzoek ‘kun je zelf eens geen liedje maken op die of die’ en dat ging me eigenlijk altijd goed af“, vertelt Scheerders. Zo staan er op de nieuwste cd nummers over prinses Mabel (op de wijze van ‘Daar was laatst een meisje loos’) en een nummer over kroonprins Willem-Alexander, die zoals bekend elk jaar wel een keer naar Oost-Zeeuws-Vlaanderen komt voor een jachtpartij.
De wethouders Frank van Driessche (Hulst) en Adhémar van Waes (Terneuzen) nemen de eerste exemplaren van ‘Tot Botskes’ in ontvangst op het jubileumfeest in De Halle in Axel. Dat vindt plaats op zaterdag 8 oktober vanaf 20.00 uur.
Die avond treden behalve Ambras ook streekverteller Cyriel Peeters en streekartieste Sankie Koster op.
De komende maanden maakt Ambras een jubileumtoernee, met optredens in Sluiskil, Oostburg, Kloosterzande en enkele plaatsen aan de overkant van de Westerschelde, waar de groep ook een vaste schare aanhangers heeft opgebouwd.