magazine
van folk tot
wereldmuziek

NEWfolkSOUNDS op het web

Allez soldaat

Het andere geluid uit Brabant

Muziek in het Brabants dialect staat de laatste jaren behoorlijk in de belangstelling, eerst en vooral natuurlijk dankzij Gerard van Maasakkers en in wat mindere mate door JW Roy, Roland Verstappen, BJ Baartmans en anderen. In het kielzog van dat succes dienen zich ook nieuwe namen aan. Artiesten die hun eigen weg zoeken, maar waarbij ook het Brabants een belangrijke rol speelt.

Tekst: Marco Pol

Van profvoetballer naar muzikant naar singer/songwriter, een route die je niet vaak iemand ziet afleggen. Oké, Ruud Gullit heeft wel eens een keertje wat reggae-achtigs laten horen, maar dat was het dan wel, zeker als het over een beetje niveau gaat. Björn van der Doelen volgde wel die weg. Hij groeide op in Den Bosch en was als voetballer ondermeer actief bij NEC in Nijmegen en bij PSV in Eindhoven. In die laatste plaats woont hij nog steeds. Met zijn band Allez Soldaat leverde hij een cd af met alleen liedjes in het Brabants. D’n duvel die slaapt nooit is gevuld met door hemzelf geschreven teksten en muziek. Liedjes over onderwerpen die dicht bij hem staan, zoals zijn vader en moeder, maar ook bespiegelingen over liefde en verdriet of zomaar de zomerzon.
Hij mijmert over de toekomst, als je oud en alleen zou zijn, in Niemand meer bellen:

Samen met jou of niemand meer, dat denk ik dan meteen
Het lijkt me niks als je over blijft, dan ben je zo alleen
En kun je niemand meer bellen en heb je geen troost
Niemand meer bellen en ga je eenzaam dood


Over de aftakeling door drank in De fles:

Nou zit ik hier te wachten, ik weet eigenlijk niet eens waarop
De trein waar ik straks op spring lost mijn probleem niet op


en meer trendy drankgebruik in De Breezersletje-blues:

Ze gaan door de knietjes voor een Breezer-limoen
Maar je moet niet denken dat ze dat altijd doen
Ze krijgen verkering voor een maand of twee
Zo'n jong heet Ricardo, rijdt in een Opel GT


Ook het legendarische dilemma van Robert Johnsons Crossroads komt terug in Kruispunt, het kruispunt van het bestaan, waar je je ziel aan de duivel kunt verkopen. De nummers varieren van intiem, bijna fluisterend, tot stevig denderende rock, maar zijn steeds verrassend direct. Van der Doelen vertelt over zijn, door blues en rock ingekleurde, Brabantse wereld.
Was je tijdens je actieve voetbalperiode ook al op deze manier met muziek bezig?
Ik ben op mijn negentiende pas begonnen met gitaarspelen. Eerst een paar jaar les gehad en op mijn vierentwintigste begonnen met het spelen in coverbandjes. Er waren invloeden van de meest uiteenlopende artiesten: Pearl Jam, The Black Crowes, AC/DC, maar ook Herman Brood, Anouk, Creedence, Kings of Leon, enz, enz. We hadden onze optredens meestal in de weekeinden dat ik niet hoefde te voetballen. Maar ook toen was ik al bezig met eigen liedjes, al was dat nog wel in het Engels.

Hoe is het zelfschrijven van nummers ontstaan?
Ik zag een programma over Harrie Jekkers op tv, waarin hij een liedje voor zijn moeder speelde. Zo moet het, dacht ik. Dat wil ik ook. Tekstueel gezien vond ik dat de juiste manier en die gedachte heb ik meegenomen in mijn eigen manier van teksten en liedjes schrijven.
Ik ben wel van het Engels overgestapt naar mijn eigen taal, het Brabants. Het belangrijkste in een tekst is het verhaal, en ik beheers het Engels niet goed genoeg om daarin goede verhalen te kunnen vertellen. En Brabants, da's gewoon de taal waarin ik me thuisvoel.

Ik vind je liedjes over het algemeen vrij 'donker' van toon, beetje gloomy of dreigend, wellicht ook door de kleur van je stem. Zoek je bewust naar een bepaalde sfeer in je liedjes?
Dat vind ik een compliment, want dat was wel de sound en sfeer die ik met deze plaat bedoelde. Ideeën voor liedjes ontstaan op gitaar. Daar schrijf ik later een tekst bij. Als ik bij bepaalde donkere muziek uitkom, dan ga ik daar ook in die sfeer een tekst bij schrijven. Bij een liedje als De fles bijvoorbeeld, had ik in mijn hoofd al precies het idee dat het zo moest klinken zoals het uiteindelijk is gaan klinken. Daar hoorde dus ook een tekst bij die precies in die sfeer past. Maar de muziekale sfeer van een liedje ontstaat gewoon, de tekst wordt daar dan weer op geschreven.

Heb je hij het schrijven van liedjes nog voorbeelden of invloeden?Harrie Jekkers dus. En JW Roy, Gerard van Maasakkers, Stef Bos, Jack Poels, Bob Dylan, Bruce Springsteen, enz, enz.

Heb je over je muziek ook nog contact met andere vertolkers van Brabantse liedjes, zoals bijvoorbeeld Gerard van Maasakkers.
Ja, maar pas nadat de plaat af was. Ik heb hem aan Jan Willem Roy gegeven omdat ik benieuwd was naar wat hij er van vond en ook met Gerard heb ik cd's geruild. Ik heb die van hem gekregen en hij die van mij.

De naam Allez soldaat, kun je die uitleggen?
De naam Allez soldaat is niet echt ergens op gebaseerd. Ik zat in het Bossche woordenboek te bladeren op zoek naar ideeën voor een bandnaam. Ik kwam in een zin het woord ‘allez’ tegen en op de pagina daarnaast zag ik ‘soldaat’ staan. Allez soldaat was het resultaat.

Hoewel ik het echt niet nodig vind om een etiket op muziek te plakken, zoek ik toch een beetje naar een benaming. Er zit zowel rock als blues als folk in. Hoe zie je dat zelf?
Ik vind het zelf heel erg moeilijk te benoemen. Ik denk een soort roots blues uit Brabant.

Waarop richten jullie je als band mbt optredens? Festivals, clubs, of anders?
We hebben van alles staan. Festivals, kleine podia, maar ook theaterdingen, dus wat dat betreft gaat het heel goed.

Allez soldaat bestaat uit:
Björn van der Doelen - zang, gitaar, Ellen Jeurissen - zang, Ruud van den Boogaard - gitaar, zang, Jordi Haven - toetsen, Steffen Pauws - bas, Peter van der Sanden - drums

terug naar Allez Soldaat
Deze pagina is bijgewerkt op