Brabants op het web

Cor Swanenberg

Voor u beluisterd
Die dingen gebeuren
van Arie van Roozendaal

Met een stemmige bijeenkomst in Cultureel Centrum `Den Durpsherd' in Berlicum is op zondag 21 maart 2010 een nieuwe dubbel-cd Die Dingen Gebeuren van Arie van Roozendaal gepresenteerd. Zangeres Lya de Haas en Leo van Bussel (zanger van 'Pro et Contra') vertolkten met Hennie Korsten een aantal liedjes van het nieuwe album. Dochter Matty en zoon Leo vertelden over de muzikale creaties van hun overleden vader, ondersteund met een aardige powerpointpresentatie. Het is natuurlijk heel bijzonder wanneer er een dubbel-cd wordt uitgebracht van een Brabantse zanger die al twaalf jaar dood is. Maar Arie van Roozendaal, die in 1929 in Schijndel geboren werd en daar opgroeide, was dan ook een heel verdienstelijk zanger en componist, die dit eerbetoon zeker verdient. (Zie ook Brabants 20) Aan een aantal gelukkige omstandigheden is het te danken dat er veel authentiek geluidsmateriaal van ongepubliceerde liedjes van deze sympathieke troubadour bewaard is gebleven. Zo zijn er opnamen van de live optredens tijdens de Berlicumse Brabantse Avonden bewaard. Het is vooral Sjef van Schalen die namens de Stichting Brabantse Avonden het project heeft opgezet dat nu voltooid is met de uitgave van de dubbel-cd. Hij kreeg daarbij de volle meelwerking van de nazaten Van Roozendaal.
Die Dingen Gebeuren is tot stand gekomen via een unieke samenloop van omstandigheden. Op het moment dat Sjef van Schalen de live opnamen van het optreden van Arie in Berlicum wilde vastleggen op een cd, was Aries zoon Leo druk doende de oude huiskameropnamen van zijn vader te ordenen. Zoon Leo en dochter Matty vonden zoveel ongepubliceerd materiaal in de nalatenschap van hun ouders, dat de live opnamen uit Berlicum overbodig werden. De registraties, die uit Aries rijtjeswoning in de Delflandstraat in Eindhoven stammen, bleken van redelijk goede kwaliteit en het best bruikbaar. In de 'Session Sound Recording'-studio van Hennie Korsten in Rosmalen zijn de opnamen vervolgens uitvoerig beluisterd, beoordeeld en bewerkt. De muzikale bewerking van Hennie Korsten en zijn muzikanten maakte van deze verzameling liedjes een mooi geheel. Door kleine toevoegingen worden de teksten vaak versterkt in hun speelsheid. Korsten heeft goed gevarieerd en 'gerestaureerd'. Je hoort dat dit gedaan is door een vakman die ook van de muziek van Arie houdt. Het resultaat is een dubbel-cd waarop maar liefst 36 'nieuwe' liedjes zijn vereeuwigd.

Aanvankelijk zong Arie van Roozendaal vooral in huiselijke en familiekring, maar toen hij in 1975 met zijn mooie Schijndelse liedje K¨iren op de Keur naar buiten trad, scoorde dat meteen. In 1977 won hij de 'De Bronzen Noot' en in 1979 'De Gouden Noot' op Kasteel Nemelaer in Haaren. Ook kreeg hij in 1978 de 'Dommelprijs' in Neerpelt (B) in een wedstrijd voor nieuwe liedjes die was uitgeschreven door de omroepen Brabant, Limburg en de BRT. In 1979 won Arie de wedstrijd voor carnavalsliedjes, uitgeschreven door Omroep Brabant met Waor ken ik oe van? Er zijn twee langspeelplaten uitgegeven met liedjes van Arie met de titels Arie van Roozendaal (1981) en Hei en Zij (1985).
In 1989 kwam er een cd, waarop liedjes van Arie afgewisseld worden met liedjes van Huub van Eijnthoven: Brabant van Eynthoven tot Roozendaal. In 1994 verscheen de cd Arie van Roozendaal. Zijn allerbeste. Later werkte hij ook nog mee aan enkele Brabantse verzamel-cd's, waaronder Kerstmis in Brabant, Hurt 's efkes hier en Brabants op z'n Best.
De liedjes van Arie hebben een bijzondere sfeer door het luchtige spel met woorden en klanken. Vrolijk, luchtig, romantisch, humoristisch, optimistisch en minzaam zijn allemaal trefwoorden die opkomen bij de liedjes van Arie. Ze getuigen vrijwel steeds van geestige eenvoud en toch hebben ze meestal een duidelijke boodschap: 'Ben goed voor elkaar".
Opvallend veel liefdesliedjes schreef deze Schijndelse bard in de loop der jaren. Ku´ren op de Keur, Hofmakerij, Grard, Francien, Gescharrel in de Bimd, Vrijhof, Mama, ik heb 'ne vriend, Mientje en Hoe kwaam An aon de man? zijn daar voorbeelden van. Hij bezong de alledaagse dingen van nabij: Rookgenot (over de eigen rook- en ontwenningsproblemen), Post (over zijn eigen werk, althans dat van zijn collega's, Arie was postambtenaar), We zullen 'm missen, de jongen (over de zoon die het ouderlijk nest verlaat), Videoterie, Teletekst, Reclame.
Arie schreef zowel in het Brabants als Nederlands. Het lag er maar aan hoe het liedje in zijn hoofd kwam. De nieuwe uitgaaf bestaat dan ook voor de helft uit Brabantse en Nederlandse liedjes. Frappant is het dat de stem van de zanger bij zijn Brabantse liedjes heel anders is dan die van zijn Nederlandse creaties.

De liedjes hebben knappe teksten. Er zitten soms verrassende enjambementen in het rijm. Vaak is er sprake van een boodschap. Bimbamboembia is bijvoorbeeld een utopisch kinderlied; het speelt in Warika en gaat over een volk dat een hekel heeft aan haat. De koningin daar heet Niekietelenie. De meest komische combinatie uit dit lied is: "Toch wel af en toeter dan vandaag". Het lied Ontwikkelingshulp is een vervolg op Bimbamboembia.
Die Dingen Gebeuren is de naamgevende meezinger van de nieuwe schijf. Arie laat Tinus de Visser, die hoopt op vlotte vangst, aan het woord: "Ik zat kouw aon de knaal, deez is echt gin gezwets... Ik ving meteen een klets. "
Arie beheerste ook het schrijven van schlagers. Hij is de bedenker van zeer succesvolle carnavalskrakers zoals Doe de die da dik en het lied Hallo die Lee dat hij schreef voor 'De Twee Pinten'.
Arie was een meester in woordspel. We kenden hem als een heel sympathieke en bescheiden Brabander. Bij de presentatie vertelden de kinderen hoe nauwgezet en precies hij te werk ging. Hij hield in schriften zijn invallen bij en streepte weg wat hij gebruikt had. Pas na veel polijsten vond hij zijn werk goed genoeg en dan nog kon het gebeuren dat zijn vrouw Mia voor censuur zorgde. Eigenlijk geen wonder dat lang niet alles uitgegeven was. Gelukkig is er nu alsnog veel nieuw werk van deze bevlogen zanger beschikbaar. We denken dat hij er zelf zeer tevreden mee zou zijn. In alle geval een loffelijk initiatief en een leuke dubbel-cd.

Eerdere liedjes van Arie op cd bij Brabants: Gescharrel in de Bimd (nummer 4) en De vier klein mannen (nummer 20).
Voor de cd bij dit nummer van Brabants kozen wij voor Hoe kwaam An aon de man?

terug naar Arie van Roozendaal

Deze pagina is bijgewerkt op