9 januari 2010
Provinciale Zeeuwse Courant op het web

JW ROY

'Soms maak je bijna ongemerkt keuzes'

door René de Dreu

Hoe Brabants of Nederlands JW Roy (40) ook zingt, hij blijft de singer-songwriter die inspiratie haalt uit de americana en die de blues nooit uit het oog verliest. De liedjes blijven daardoor songs en de teksten verbergen meer poetry dan kleinkunst en meer gelaagdheid dan het standaard-Nederlandse repertoire. Volgende week treedt hij op in Vlissingen.

Hoewel hij met zijn Engelstalige rootsrepertoire in de jaren negentig (debuut Round Here, 1996) veel indruk maakte, kwam een doorbraak naar een groter publiek in 2005 met zijn vierde cd Laagstraat 443. JW Roy en zijn songs zijn gaan zwerven langs theaters en nestelden zich in de harten van een groeiende aanhang, waaronder zich inmiddels ook steeds meer collega-muzikanten bevinden. Die lijn zet hij nu door met een nieuwe cd en tournee.
Die nieuwe cd verschijnt pas in het late voorjaar, maar kondigt zich al aan in een eerste single. Een gloedvol en meeslepend gezongen epos over bedrog, liefde en jezelf overeind houden. JW Roy weet opnieuw een bijna autobiografisch gegeven om te zetten in herkenbare gevoelens, verpakt in een bijpassende muzikale sfeer compleet met soulvolle blazerssectie. Titel (Zonder om te kijken) en tekst verwijzen deels naar het debacle met The Entertainment Groep, waarvan ook Roy slachtoffer was. Maar tegelijk zou het een pleidooi kunnen zijn voor een levensfilosofie om niet achterom te kijken.

Ik was naïef en te goedgelovig, een brave katholiek,
kritische vragen overbodig,
er steeds van uitgegaan dat je altijd
naast me zou staan

En het felle tegenlicht van verblindende euro's in 't verschiet,
deed je idealen vervagen, iets anders was het niet
en dat zou een zin van Armand kunnen zijn,
maar hij is van mij.


JW Roy blijft ook in het Nederlands een echte singer-songwriter. „Het begon met een duet met Gerard van Maasakkers, Als ge ooit. Weliswaar in m'n moerstaal, het Brabants, maar Gerard gaf me toch het duwtje om daarmee meer te doen. Aanvankelijk was daar veel moed voor nodig. Maar waarom vasthouden aan één stijl? Dat levert alleen maar beperkingen op. In het Nederlands zijn de tekstuele mogelijkheden voor een Brabander uiteindelijk veel groter en kunnen net iets meer diepgang geven, maar dat was dus een kwestie van 'durven'. Gaandeweg ontdekte ik dat ook die taal soul en rock-'n-roll bevat. Het vergt een wat andere aanpak, Naast sound en sfeer komt er een discipline bij; het formuleren en letten op de klank en inhoud van de zinnen." Sinds zijn omschakeling naar het Nederlands volgde er al snel samenwerking met andere artiesten, waaronder dus met Gerard van Maasakkers, maar ook met Rick de Leeuw, Freek de jonge, Ilse DeLange en Guus Meeuwis. JW Roy schreef vervolgens ook - niet zon¬der succes en soms in opdracht - voor anderen. „Het is hard werken, soms met tegenslagen, maar in die twaalf jaar dat ik volledig met muziek bezig ben, komt er wel steeds iets bij."
Hij wil vooral met zijn muziek en beklijvende liedjes 'de boer op' en ziet wel wat er gebeurt. „Soms maak je bijna ongemerkt keuzes. Ik had in de slagerij van mijn vader kunnen blijven werken, wielrenner worden en in Zeeland gaan wonen. Het werd muziek en Amsterdam. Maar ook in de muziek gebeuren dingen schijnbaar door toeval, zoals samen met Guus Meewis optreden in een met 30.000 man, volgepakt stadium of in een simpel maar intiem huiskamerconcert alleen met gitaar voor pakweg dertig luisteraars."

terug naar JW Roy

Deze pagina is bijgewerkt op