Het Brabants Dagblad op het web

Tiende Brabants lach- en liedjesfestival voor het goede doel

door Rory Lynch

OSS - Alle 650 kaarten voor het festival waren binnen één dag uitverkocht. "Het is onvoorstelbaar hoe hard dat elk jaar gaat", vertelt Cor Swanenberg (65) uit Berlicum.

Hij is de presentator van het Brabants lach- en liedjesfestival en stelt ook de programmering samen.
De netto-opbrengst van de kaartverkoop komt ten goede aan de Osse stichting Sahelp. Deze vrijwilligersorganisatie is al 30 jaar bezig om de inwoners van Burkina Faso een beter uitzicht op het leven te geven. "Daarom ben ik natuurlijk ook erg blij dat de kaartverkoop elk jaar zo goed loopt", geeft Swanenberg toe.
Het idee voor het festival kwam tien jaar geleden tot stand. "Ik zat in een studio om een cd op te nemen en toen kwam Henk Janssen (oprichter en voorzitter Sahelp: red.) binnengelopen. Die vroeg of ik een idee had voor een evenement waar veel mensen op af zouden komen. Toen zijn we samen tot dit idee gekomen."
Niet alleen Sahelp heeft baat bij het lach- en liedfestival, Brabant zelf ook. "Er wordt nog vaak negatief gepraat over de Brabantse taal. Terwijl dat dialect juist heel mooi kan zijn", pleit Swanenberg voor de streektaal.
"We trekken met ons festival voornamelijk ouder publiek en die hebben meer binding met het échte Brabants. Daarbij komt dat mensen in Oss veel korter op dat dialect zitten."
Het festival heeft dit jaar voornamelijk oud-favorieten van voorgaande edities op de bühne. Er moest nog veel geregeld worden om dat voor elkaar te krijgen. Swanenberg: "Sommige mensen waren al elders geboekt. Maar uiteindelijk was er toch meer dan genoeg keus. Qua aanbod zou je zelfs kunnen stellen dat we een luxeprobleem hebben."
Swanenberg: "Ik word ook veel gemaild met verzoekjes of iemand 'nóg een keer langs kan komen'. De mensen die wij dit jaar op het podium hebben waren destijds ook zo goed, dat ze nu vast ook in de smaak zullen vallen ."
Swanenberg is sinds kort gepensioneerd, maar aan uitrusten komt hij niet toe. "Je zou denken dat ik nu tijd over heb, maar dat is mooi niet zo. Ik heb het in lange tijd niet meer zo druk gehad als op dit moment." Naast dit festival organiseert hij ook dergelijke evenementen in onder meer Vught, Uden, Wanroij en Roosendaal. "Maar Oss blijft toch ons beste gebied", glundert Swanenberg.
Hij hoopt ook het festival nog lange tijd te kunnen organiseren en presenteren. "Het is erg belangrijk dat alles goed uit de verf komt. Maar zolang het nog fysiek mogelijk is zal ik dit blijven doen. Want anders kom ik straks met een rollator het podium op!", lacht hij.

terug naar Brabants Lach en Lied Festival