Eindhovens Dagblad op het web

Bladel op z’n kop door ’M’n Bruur z’n Bruur’

door onze correspondent Toos Verberne

BLADEL - Toen de kaartverkoop voor de benefietoptredens van Mark en Hein van Eekert (m’n Bruur z’n Bruur) begon, liep het storm. Maar liefst zeven keer zit Den Herd in Bladel vol.

Die toeloop is te danken aan het succes van drie jaar geleden. Toen was de opbrengst voor De Hoeksteen; dit keer is de jeugd van Netersel aan de beurt. Jeugdclub de Barbiertjes wil een vaste accommodatie voor hun activiteiten en voor die van andere verenigingen uit het dorp.
De broers zijn trots op het optreden dat ze op zondagmiddag 19 november geven, speciaal voor de bewoners van het verpleeghuis, het bejaardenhuis, het Rode Kruis en de Zonnebloem. Hein: „Een bedrijf wilde vijftig kaarten sponsoren. Toen we opperden om een optreden voor mensen te verzorgen die anders niet zouden kunnen komen, maakte het bedrijf er meteen honderd van.“
En het balletje rolde verder. De leden van de Barbiertjes brengen de bewoners die niet mobiel zijn naar Den Herd en een taxibedrijf verzorgt rolstoelvervoer (met begeleiders). En zo is, volgens de broers, iedereen blij. „We willen er een huiskamersfeertje van maken“, zegt Mark, „misschien gaan we wel de zaal in. We brengen hetzelfde programma als op de avonden, maar het is onze ervaring dat gehandicapten van zang en muziek houden. We zingen misschien een paar liedjes extra.“
De broers benadrukken dat de optredens niet lukken zonder alle medewerking die ze krijgen. Het orkest Perfect Dialect bijvoorbeeld is elke avond belangeloos van de partij. Het licht en geluid wordt gratis gedaan. Hein: „Dat is het mooiste. Je krijgt medewerking uit alle hoeken. Alle onderdelen vallen als puzzelstukjes in elkaar.“ De broers hebben stichting ’De Spie’ in het leven geroepen met als doel jeugd, ouderen en gehandicapten te ondersteunen. „Die naam is de bijnaam van ons moeder. Het is een eerbetoon aan haar; zij was onze grootste fan.“
De optredens zijn op 10, 11, 12, 17, 18 en 19 november. Alle avonden zijn uitverkocht. Voor de zondagmiddag kunnen, door de doelgroep, kaarten besteld worden via http://www.mbzb.nl

terug naar M'n Bruur z'n Bruur