BN DeStem op het web

Kiwanis zamelt geld in met nieuw festival

Door Rens Elst

OUDENBOSCH – Kiwanisclub Halderberge houdt zondag 17 april voor de eerste keer een Brabant Dialecten Festival in Tivoli in Oudenbosch. De opbrengst van deze Brabantse middag gaat naar Stichting Don Bosco in Roosendaal.

„Kiwanis heeft elk jaar twee activiteiten op het programma: de haringproeverij in het voorjaar en Kunst voor Kinderen in het najaar. Vorig jaar ging dat laatste evenement in verband met ons jubileum niet door. Om toch iets te doen, hebben we als alternatief het Brabant Dialecten Festival op poten gezet. Dat sluit volgens ons goed aan bij de toenemende belangstelling voor het Brabantse dialect“, zegt Denie de Jong uit Sprundel.
In zijn woonplaats is De Jong betrokken bij het dialectenfestival van het SKW. „In Oudenbosch gaan we het voor de eerste keer doen. Wel met de bedoeling om er een jaarlijks evenement van te maken. We hebben Dr. Jan Stroop, hoogleraar aan het Meertensinstituut en Brabander van geboorte, uitgenodigd om de inleiding te verzorgen. Daarna hebben dialectenkenners Michel de Koning en Adrie van Ginneken een Gastels en Sprundels onderonsje. Daarin laten ze op een ludieke manier de verschillen in hun dialecten horen. Puur Natuur uit Sprundel en ’t Goei Volk uit Oud Gastel zorgen tussendoor voor de muziek. Na een wetenschappelijke beschouwing van Jan Stroop houden we nog een quiz waarin de bezoekers het kunnen opnemen tegen een aantal prominenten uit de regio.“ De middag wordt afgesloten met een jeneverproeverij en een Brabants buffet. De entree bedraagt vijftien euro.
„De opbrengst bestaat uit de entreegelden en geld dat we via sponsors binnen krijgen. We hopen zo’n 3000 euro in te zamelen voor de Stichting Don Bosco in Roosendaal“, zegt De Jong.
Die stichting werd door de commissie Goede Doelen van de Kiwanisclub Halderberge geselecteerd. „We krijgen jaarlijks allerlei verzoeken van instellingen. Dit jaar sprong Don Bosco eruit. Kiwanis spant zich speciaal in voor instellingen die zich inzetten voor het welzijn van kinderen. Serving the children of the world is het motto van Kiwanis. Don Bosco vangt kinderen op die thuis problemen hebben of een beetje druk van karakter zijn. Bij Don Bosco vinden ze een tweede thuis“, vertelt De Jong.
Don Bosco begeleidt in totaal 140 kinderen in samenwerking met GGZ, GGD, Thuiszorg en het onderwijs. Don Bosco heeft onvoldoende geld om een aantal zaken te realiseren. De stichting heeft geld nodig voor de noodzakelijke aanpassingen van het gebouw in de Kloosterstraat in Roosendaal en voor speelmaterialen op de buitenspeelplaats.
Daarnaast wil Don Bosco voor het project Kidz Showbiz een mobiel podium met geluids- en lichtinstallatie aanschaffen. In dat project leren kinderen presenteren en praten in het openbaar om hun zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde te verbeteren.
„We hopen dat het festival voldoende geld oplevert om speeltoestellen voor de speelplaats te kopen. Die gaan we dan ook zelf plaatsen“, aldus De Jong.
Kaarten voor het festival zijn te koop bij Hotel Tivoli in Oudenbosch en te bestellen bij Denie de Jong via tel. 0165-383110 en e-mail: ddejong@xs4all.nl.