Het 'fijne genieten' staat
voorop bij Medam Hélène

Zeven voorstellingen door Mestrechter Operètte vereiniging

MAASTRICHT - Tussen 17 maart en 2 april brengt de Mestreechter Operètte Vereiniging (M.O.V.) zeven keer de komische operette Medam Hélène op de planken In het Theater a/h Vrijthof te Maastricht.

Het stuk is gebaseerd op La Belle Hélène van Jacques Offenbach en werd door Arie Voorzee Voorzien van een dialectvertaling. De regie is in handen van Jos Salden, de leiding over koor, solisten en orkest (het symfonieorkest Avanti) heeft Rick Debie.

M.O.V. bestaat sinds 1949 en telt momenteel circa 75 leden, waarvan er 60 op het toneel staan. M.O.V. repeteert in een zaal onder de Theresiakerk. Al geruime tijd wordt elke twee jaar een grote productie neergezet. De laatste waren De Vogelekriemer ('99), de Sigeunderbaron (2002) en 'n Nach in Venetië (2004). Ook nu weer worden de decors en kostuums door eigen mensen vervaardigd. Voorzitter Jos van de Ven kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk al die helpende handen Van leden, aanhang en vrijwilligers zijn. "Zonder hen waren deze producties domweg niet mogelijk".
Voor regisseur Jos Salden is het zijn tweede productie met de M.O.V. Komend uit de theaterwereld (toneel) heeft hij een omslag moeten maken naar muziekdramatische producties, hetgeen hij "een leuke zijsprong" noemt. Door enige spelervaring in dergelijke stukken wist hij er iets van, maar het blijft 'anders'. "Het is groots, je speelt in een grote zaal en met een grote groep, waardoor je soms meer meester bent dan regisseur Maar belangrijk is dat het lekker doorloopt, alsof het vanzelf gaat." Rick Debie vult aan: "De mensen in de zaal moeten niet de gedachte krijgen om een kop koffie te gaan drinken". Inmiddels zit er steeds meer 'drive' in het 2,5 uur durende stuk.

Solisten

Over hun samenwerking zijn beide heren tevreden. "We respecteren elkaar, houden ruggenspraak en komen er zo altijd uit." Debie is overigens al 13 jaar vetbonden aan de M.O.V. "Nog altijd met plezier en het is de vierde keer met Avanti ook dat bevalt goed. Het zijn weliswaar amateurmusici, maar zeer enthousiast en het niveau weten ze best te halen."
"Het koor is 50 jaar geleden begonnen met Maastrichtse stukken. Het dialect is gebleven, maar nu met keuze uit buitenlands repertoire, dat vertaald en eventueel aangepast wordt. Toen ik kwam, was mijn streven alles op een hoger peil te brengen. Dat houdt wel in, dat je niet alle rollen adequaat bezet krijgt uit de eigen gelederen. Zodoende werden professionals ingehuurd. Dat doen we nu zo'n 10 jaar en ik juich het toe, ook omdat deze mensen zelfstandig iets kunnen instuderen, zodat ik me op het muzikale kan concentreren."

In Medam Hélène zijn zes solisten van buiten actief. Bijvoorbeeld Geert Cremers die de hoofdrol van Paris speelt en zingt. De vrouwelijke hoofdrol van Hélène wordt ingevuld door het eigen lid Eveline Leunessen. "zo zie je dat je bij ons niet (semi) prof hoeft te zijn om een hoofdrol te doen. Iedereen die iets wil kan op auditie en wordt (met respect) beoordeeld."
Waar de koorleden ruime ervaring in het zingen hebben, met spelen ligt dat wat anders. Salden: "Ik moet in principe Van 0 beginnen, want echte spelervaring krijg je pas als je het hele jaar op toneel staat. Het stuk heeft een redelijk klassieke setting, wat o.a. zichtbaar is in de kostuums, maar met een Vette knipoog. Alles is aangedikt, zoals Offenbach ook deed. De truc is dan om de ironie Van de makers eruit te laten komen, zonder dat je absurd speelt. De (vertaalde) tekst verwijst nu en dan naar de actualiteit, maar hier en daar is geknipt om het stuk beter te maken."

Voor iedereen

Debie: "Er zijn lachmomenten in Medam Hélène, maar het is eerder 'fijn genieten'. Ook al is er veel humor, bijvoorbeeld rond de rol van de hogepriester, het is geen klucht. Het is wel actueel, want het stelt macht en machthebbers aan de kaak. Kortom, het is een stuk met mooie aankleding, decors en zang en ook wat Mestreeechse aw kloete. De Vaste fans weten dat al. Nu nog de nieuwe. Iedereen komt aan zijn trekken: of je nu houdt van operette en/of van Offenbach, of je komt voor een avondje onbekommerd theater. Bovendien is de combinatie van muziektheater en dialectcultuur heel aantrekkelijk."

Streektaal

Salden: "Daar zou de politiek, bijvoorbeeld de Provincie meer naar moeten kijken. Het dialect is immers een Europese streektaal. Dus apprecieer dan ook eens wat M.O.V. (en anderen) aan actueel product brengen in die streektaal. Waar Veldeke de streektaal conserveert in boeken, brengen wij ze op correcte wijze in de praktijk. Zo zorgen we ervoor dat het dialect geen dode taal wordt. Ook de gemeente kan hierin steunen en zich via de verenigingen profileren, met name door goede voorwaarden te scheppen.

Kaarten

De voorstellingen zijn op vrijdag 17, zaterdag 18 (gala-avond), zondag 19, donderdag 30 en Vrijdag 31 maart en zaterdag 1 en zondag 2 april (matinee). Kaartverkoop: Uitbalie: 043-3505555. Kaarten voor de gala-avond zijn alleen te reserveren op 3630405 of 3435754. Info: www.movmaastricht.nl

Rob Christian

terug naar Mestreechter Operètte Vereiniging