Ruud's Music Magazine op het web

Henk & Rita

Sittards duo presenteert 23 en 30 april
hun 3e album in Sittard en Obbicht

In september 2001 is het echtpaar Henk & Rita uit Sittard gestart als duo. In de afgelopen jaren heeft het tweetal van alles meegemaakt in de ‘scène’, zelfs meer dan ze ooit hadden durven dromen. Het duo vierde inmiddels ook hun eerste L.V.K.-lustrum. In vijf jaar tijd stuurden Henk & Rita zes liedjes naar het Limburgs Vastelaovesleedjes Konkoers, maar deze leverden zelfs geen halve finale plaats op! Ze weten inmiddels precies hoe de Limburgse artiestenwereld reilt en zeilt, maar na een groot aantal positieve en ook minder positieve ervaringen hebben ze besloten vooral hun eigen weg te gaan en zich niet te zeer te laten meeslepen door bepaalde meningen en (voor)oordelen. Een verstandige keuze natuurlijk, want het belangrijkste is natuurlijk als eerste, vooral je gezondheid, eigen geluk en niet te vergeten je eigen identiteit. Dat laatste hebben Henk & Rita zondermeer, en dat blijkt ook wel uit het feit dat ze nu hun derde album gaan presenteren, in krap 4 jaar tijd. In hun Sittardse woning nemen we onder het genot van een drankje het nieuwe album onder de loep.

Drie CD’s in nog geen vier jaar tijd, dat is niet gering. Hoe is de verkoop van de eerste twee CD’s verlopen?
Henk: “Heel goed. Alle twee de CD’s zijn, na een aantal bijpersingen, niet meer leverbaar. We hebben er natuurlijk nog een paar voor onszelf, zelfs ingelijst, maar ze zijn op. Bijpersen is te kostbaar, zeker nu we met dat derde album bezig zijn. Om in de tussentijd toch reclame te kunnen maken en de vraag naar optredens te stimuleren hebben we een aantal promotie-CD’s gemaakt. We zijn in elk geval bijzonder tevreden over de CD-verkoop. Daarbij moet ik wel opmerken dat het niet altijd gemakkelijk is. Bij de tweede CD merkten we dat lang niet alle platenzaken meteen onze CD hadden of inkochten. Het heeft even geduurd voordat de verkoop echt op gang kwam. In de tussentijd zijn we op zoek gegaan naar alternatieve verkooppunten, zoals andere winkels dan CD-shops in Limburg en dat is prima gelukt. Ja, we laten ons niet zomaar uit het veld slaan. Het is voor ons twee zo fantastisch om het allemaal mee te maken dat we er graag heel veel energie in blijven steken”.
Rita: “Dat verklaart ook de titel van ons nieuwe album: “Oos laeve dreij’t om meziek”. Die titel is overigens bedacht door Truus Smeets, de vrouw van Guus. In de zomer van 2004 gingen Truus en Guus namelijk op vakantie en toen hebben wij hun naar Schiphol gebracht. In de auto spraken we natuurlijk over muziek en dat we daar veel mee bezig zijn en zo kwam Truus op dat idee. En toen heeft Guus er meteen een liedje bij geschreven! Het is dus niet alleen de naam van ons nieuwe album, maar ook een van de twaalf nieuwe nummers. Het nieuwe album telt 12 nummers en één bonustrack: ‘Mien hart dat klop allein veur dich leeve schat”, maar dan wel in het Duits. Dat bonusnummer is een nummer dat reeds gezongen is door Ezzebleef. Guus heeft ons aangeboden dit nummer op ons nieuwe album te zetten en dat vonden we natuurlijk niet alleen een grote eer, maar ook fantastisch!”

Wat wordt het voor een album?
Henk: “Het album volgt uiteraard de lijn van de 1e twee CD’s, maar is toch gevarieerder. Op het nieuwe album staat bijvoorbeeld onze eerste tango. Uiteraard staan er op de CD romantische liedjes, wat foxtrotjes, rock & roll, noem maar op. Guus heeft alle teksten geschreven, behalve van het nummer “Op ’n terrasje”, dat door Rita bedacht is. De meeste nummers zijn volledig nieuw, de overige zijn covers, bijvoorbeeld van de Duitse zangeres Steffi Hertel. Dat nummer heet nu “Ein geveul van leefde”. Daarnaast brengen we voor de eerste keer een Line Dance nummer: “Line Dance with Henk & Rita”.
Bijzonder leuk is dat er een DVD-clip op deze CD wordt gezet. We zijn er namelijk in geslaagd een hele mooie zakelijke relatie op te bouwen met Brasserie Murphy’s, die in het Limburgse diverse vestigingen heeft. De clip zal in een van de zaken opgenomen worden. De opnames daarvan worden verzorgd door Golden Egg, het bedrijf waar o.a. Mario Biesmans bij betrokken is, tevens de producente van onze CD. Ook ons nieuwe album wordt namelijk bij MaBi-recordings, de platenmaatschappij van Mario, opgenomen. De eerste twee CD’s zijn daar ook opgenomen en we zijn bijzonder tevreden over de samenwerking en de kwaliteit.
De distributie is in handen van Marista, het bedrijf van Marius de Boer uit Dronrijp (Friesland). Van hem hebben we een geweldig aanbod gekregen met betrekking tot het persen, pluggen en de distributie van de CD. Dat was zo aantrekkelijk dat we eigenlijk geen seconde hoefden te twijfelen. Het leuke van de samenwerking met Marius is, dat hij ook in het Noorden en Oosten van Nederland actief is, waar wij inmiddels ook een zeer belangrijke afzetmarkt hebben gevonden. Dat hebben we met name te danken aan programmaker Jaap Scheffer, die vanuit Friesland een radioprogramma maakt met Limburgstalige liedjes! De contacten met Jaap hebben geleid tot diverse optredens en ook tot de promotie-CD ‘Limburgse juweeltjes op Friese Bodem’.
Marius de Boer van Marista heeft inmiddels ook al 8 muziekbanden van onze eerste twee CD’s gekocht, die binnenkort door een Fries duo, in het Fries, zullen worden opgenomen. Hartstikke leuk natuurlijk”.
Rita: “De afgelopen maanden hebben we meerdere leuke aanbiedingen gekregen. Er zijn namelijk ook vergevorderde plannen om een DVD te maken met 12 clips; zes liedjes van onze eerste CD en zes van onze tweede CD. Helemaal te gek natuurlijk, met name omdat die twee CD’s uitverkocht zijn. Op deze manier kunnen we onze fans toch weer een aantal van die nummers aanbieden, en dan ook nog met een DVD-clip. Ergens in het voorjaar zal die DVD klaar zijn. Deze DVD zal uitgebracht worden door de twee broers Heijligers van HCD Music uit Brabant”.

In 2004 zijn jullie met een aantal andere artiesten naar Mallorca gereisd. Hoe was dat?
Henk: “Ook zo’n schitterend avontuur. Het is toch te gek dat wij dat allemaal mogen meemaken! Die reis was georganiseerd door de familie Schoenmaeckers van Limburg Travel, die dat al jarenlang doen, in nauwe samenwerking met Frans Theunisz, die bijna alle reizen heeft meegemaakt. Dit keer waren meegereisd o.a. Gaston Jacobs, Big Benny, Ivo van der Bijl, Tamara (ex-Volumia) en natuurlijk Frans zelf. Tijdens die reis hebben we weer gemerkt wat voor een geweldige artiest Big Benny is. Wat hij met het publiek doet is ongelooflijk. Hij heeft hetzelfde talent als Frans Theunisz en daarom denk ik ook dat je Big Benny in één adem met Frans mag noemen, en dat wil wat zeggen, want Frans is toch een van de allergrootste boegbeelden van de Limburgse muziekscene. In ons vliegtuig zat ook een groot aantal mensen met een lichamelijke handicap, samen met hun begeleiders van het Rode Kruis. We kwamen aan de praat en dat heeft erin geresulteerd dat we tijdens deze vakantie ook nog een optreden hebben verzorgd voor die mensen. Enorm fijn”.
Rita: “We hebben een vakantie gehad, de mogelijkheid om op te treden en daarnaast hebben we ook nog iets voor de minder bedeelde medemens kunnen doen. Echt, ik zie het als een groot voorrecht dat Henk en mij dat gegeven is. En als je dan bedenkt dat Henk en ik zo laat zijn begonnen, en uiteraard niet meer tot de jongste behoren, nou, dan zul je begrijpen dat wij dankbaar zijn met elke dag dat we hiermee kunnen doorgaan. Mijn gezondheid is helaas niet optimaal, maar ik hoop dat we toch nog heel lang ermee kunnen doorgaan. Elke dag die we voor onszelf hebben is een zaligheid.
Op onze leeftijd merk je eens te meer, dat het leven veel ‘tegenstrijdigheden’ heeft. Ups en downs is misschien een betere omschrijving. Rond om ons heen sterven mensen die we tientallen jaren goed of iets minder goed gekend hebben. Niet zelden veel te jong. De ene dag gaan we naar een crematie, de andere naar een feestelijk optreden. Die verschillen zijn enorm groot. Of neem nu die ramp in Azië. Daarbij verbleekt elk ‘probleem’ dat wij maar kunnen bedenken.
Jawel, het is een gunst dat wij de gelegenheid hebben gekregen, en gegrepen, om als duo op te treden. Daarbij voelen we ons absoluut niet verheven, nee, echt niet. Uiteraard horen we wel eens kritiek over ons, als duo, maar de meeste kritiek leggen we naast ons neer. Ik nog meer dan Henk overigens. We hoeven het beslist niet voor iedereen goed te doen. Diegenen die onze muziek mooi vinden spreken hun waardering uit en dat is voldoende. We geven een stuk van onszelf aan het publiek. Laatst verzorgden we een optreden toen een man van middelbare leeftijd zijn tranen de vrije loop liet tijdens een van onze nummers. Naderhand kwamen we met hem in gesprek en toen bleek dat hij recent zijn vrouw verloren had aan een vreselijke ziekte. Hij vertelde ons in enkele zinnen zijn levensverhaal. De emoties die daarmee gepaard gingen vond hij op de een of andere manier terug in ons liedje.
Het is prachtig om dan met een, voor ons, onbekend iemand zo intens te kunnen spreken. Normaal gesproken zou je dat pas kunnen doen als je zo iemand misschien een half jaar of een jaar kent. Qua gevoel zaten we echter op één lijn en dat zorgde ervoor dat we elkaar volkomen begrepen.
Maar buiten het serieuze, hebben wij natuurlijk ook genoeg feestnummers in ons repertoire voor carnaval, tentfeesten, noem maar op”.

Wanneer zal jullie nieuwe CD gepresenteerd worden?
Henk: “Op 23 april zal de CD gepresenteerd worden in zaal ‘Oos Kaar’ te Sittard, vanaf 20.00 uur. Een week later, op 30 april, gebeurt dat in Obbicht, in café ‘De Koosjtal’, eveneens om 20.00 uur. Beide keren is de entree gratis. Extra leuk in Obbicht is dat er, als rode draad, samen met de optredens van de artiesten een Smartlappen Karaoke Show plaatsvindt.
Daarna volgt er in mei nog een presentatie in Friesland, te Drachten, waar we eveneens een grote schare fans hebben”.

Jullie zitten midden in de muziekwereld. Het is jullie grote, gezamenlijke hobby. Zijn er naast de muziek nog andere ambities?
Rita: “Henk heeft nog zoveel plannen, dat is voor mij niet meer bij te houden. Zijn energie is echt niet te stoppen. Hij wil zelfs in de politiek, maar toen ik dat hoorde heb ik gezegd: “Henk, sjei mich oet, estebleef!”
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Henk & Rita Krekels, telefoon 06 – 22486967,
e-mail: euroroadsound@home.nl , internet: www.henkenrita.nl