De Limburger op het web

Vastelaoveslol van 29 sterretjes
uit Maasniel

De Laurentiusschool in Maasniel heeft een beetje geluk gehad met stagiaire Maud Wilms uit Maasbracht. De twintigjarig lerares in spé heeft een tweede leven in de muziek. ‘Ik speel gitaar, schrijf zelf Engelstalige liedjes. Ik heb meegedaan aan talentenjachten. Nee, geen Idols want daar gaat het teveel om de persoon; mij gaat het om de muziek.’

De muziek is haar passie. Het hart van Wilms maakte een sprongetje toen enkele maanden geleden op de Laurentiusschool een brief op de deurmat viel van het Limburgse Vasteloavesleedjeskonkoer (LVK). Het provinciale instituut van het carnavalslied had alle basisscholen uitgenodigd om deel te nemen aan de kindervariant van het grote konkoer. De drempel moet lager, dat was de intentie van de carnavalsbonzen. In totaal kwamen 83 bandjes met muziek binnen bij het LVK, waaronder het liedje Vastelaoveslol van groep acht van de Laurentiusschool.
Wilms greep de uitnodiging aan om een liedje te schrijven. Het werd met enthousiasme ontvangen door de directeur en de andere leraren. De tekst is een gezamenlijk werk van kinderen en stagiaire. Zij gaf de aftrap met een refrein over de lol van carnaval, waar de kinderen vervolgens mee aan de slag gingen. Het algemene refrein van Wilms kreeg een onverwachte draai door de vele culturen die samen het Limburgse vastelaovend vieren. Dat was de inhoud van de regels die de kinderen Zeynep Arslantas, Younes Chaatouf en Mark Schattorie maakten.
Wilms vond het zo origineel dat ze het multiculturele gegeven al leidraad nam voor het lied. Uit de berg regels van de kinderen maakte ze vervolgens een selectie en smeedde die tot een geheel. Daarna zetter ze er muziek onder, met steun van de vaste docent van groep acht, Geert Thoolen, die zelf in een band speelt.
Het viel de leerlingen niet makkelijk om in het dialect te schrijven. Uitgezonderd de elfjarige Laurie Ratering: ‘Ik schrijf bij MSN ook altijd in het dialect.’ Maar bijvoorbeeld Boubker Bouzidi (11), die thuis Nederlands en soms Marokkaans spreekt, wist niet hoe hij de streektaal op papier moest krijgen. Wilms gaf haar leerlingen het advies om het gewoon op te schrijven zoals ze het horen. Een deskundige van buiten de school maakte er verantwoord Remunsj van.
De meeste kinderen werken met groot plezier aan dit project. ‘iedereen vindt het te gek,’ zegt Wilms. ‘De helft van de klas wilde solo zingen, maar we hebben maar zes solisten nodig. Daarom hebben we een soort Idols in de klas gehouden, alleen dan zonder een jury die afkraakt.’
De laatste weken hebben ze onder leiding van Wilms hard gewerkt aan de performance. Floortje Deussen (11) legt met verlegen trots uit wat ze straks laten zien op het podium ‘We maken samen dezelfde dans, alleen tijdens het refrein lopen we in drie groepen door elkaar, stampen we op de vloer en klappen in onze handen. Tijdens het refrein maken we met z’n allen het woord lol.’
Op 8 februari in Horst zal tijdens de finale blijken hoeveel alle moeite van de school heeft opgeleverd. De stagiaire ‘Het is al fantastisch dat we zover zijn gekomen.’

terug naar Maud Wilms

Deze pagina is bijgewerkt op