Maas en Roerpost

Beppie Kraft: oma in wording

Limburg - Gevraagd naar haar grootste hobby zegt Beppie Knubben-Kraft spontaan: 'Miene Pierre'. Beppie treedt dan ook steeds minder zingend op om meer aandacht aan 'häör' Pierre te kunnen besteden. "Dit jaar sta ik 44 jaar op de planken. Een prachtige carrière. Pierre heeft zich daarvoor opgeofferd. Nu staat hij op nummer ´én en we ondernemen veel." De fans hoeven echter niet te vrezen: hoewel Beppie nog maar 26 weken per jaar optreedt, zal ze tot in lengte van jaren cd's op blijven nemen.
Voor Beppie en haar 'artiestenstal' zal dat meer en meer in de nieuwe Marlstonestudio in Bunde gebeuren. "De studio in de kelders van kasteel Borgharen is nog steeds in gebruik. Maar het was er vaak zo druk dat we andere opnamefaciliteiten moesten inhuren. Als de muzikanten klaar waren met inspelen, stond het achtergrondkoor bij wijze van spreken al buiten te wachten." Nu staat in Bunde een spiksplinternieuwe studio, voorzien van de allerlaatste snufjes.

Opa en Oma
Dan komt ze terug op haar man Pierre. "Jarenlang heeft Pierre zich weggecijferd. Nu wil ik alle tijd voor hem en met hem doorbrengen," klinkt het beslist. "En: nog eventjes en dan worden we voor de eerste keer opa en oma." Beppie zwijgt even en vervolgt dan apetrots: "Dorien en onze zoon Rob worden mamma en pappa. Het liefst zou ik direct beginnen met het maken van babykleertjes. In de toekomst heb ik daar dus gewoon een dag per week extra vrij voor nodig. Ik verheug me nu al op de geboorte. Net zoals bij Rob en Dorien gaat ook deze (oma) wens voor mij in vervulling." Regelmatig zijn Pierre en Beppie in hun huis in België te vinden. "Daar kunnen we ons zalig uitleven in de tuin. Een mooie hobby. Net zoals lezen er een is."'Beppie verslindt boeken. "Vooral 's avonds voor het slapen gaan. Ik kan me echt helemaal in een boek verliezen. Dan lees ik een hele nacht door. Dat doe ik alleen als ik de dag erna vrij heb. Maar de laatste tijd val ik tijdens het lezen vaak in slaap." En dan klinkt het heel zachtjes en binnensmonds: "Ik wordt ook een dagje ouder." In juni werd La Kraft overigens pas 54 iaren jong. "Bij voorkeur lees ik een goede roman, maar geschiedenis of fictie gaan er ook in als koek."
Nog andere hobby's? "Jazeker. Pierre en ik volgen Spaanse les. Dat is min of meer noodzaak, want in dat land hebben we ook een woonstede. Trudy, mijn zus geeft die Spaanse les. Suzy, mijn andere zus, woont en werkt in Spanje. Ze is er makelaar."

Theatershow
Ondanks alle vrije tijd en hobby's die Beppie Kraft na 44 jaar artiest-zijn voor zich claimt, gaat ze volgend jaar met een complete theatershow de provincie in. Beppie: "Inderdaad. in oktober is het zover, De theatershow zal een aantal thema's bevatten. Zo zullen we in het theater afscheid nemen van Berb en Gradus." Twee jaar geleden traden Math Haaken (Gradus) en Berb voor het laatst op. "Als duo hebben we daar 18 jaar mee op de planken gestaan. Math en ik wilden het niet zomaar dood laten bloeden. Daarvoor was het te leuk." Maar de show bevat veel meer dan dat. "Een groot deel ruimen we in voor de feestmuziek. Daarnaast komt ook het serieuze deel aan bod. Noem het maar een vervolg op 'Beppie aanders'." Dat laatste slaat op een cd die Beppie Kraft in 1985 opnam: 'anders' en wat serieuzer van karakter en tevens een van de eerste cd's die het bedrijf uitgaf na een periode van vinylprodukties. Maar er is veel veranderd in het 'land' van cd-makers.
Sterker nog. Deze week werd bekend dat het bedrijf waar Conny Peters en Beppie directeur van zijn, exclusief gaat samenwerken met Tyrolis. Het Tyrolis-label is de grootste Europese producent van Volkstümliche muziek en heeft vestigingen in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. Het ligt dus voor de hand dat er over enige tijd gezamenlijke cd-producties gemaakt gaan worden. "Past ook precies in onze filosofie," redeneert men bij Marlstone. "Ook wij maken feest-, stemmings- en volkstümlichemuziek."
Het bedrijf expandeert, er komt een theatershow en ze wordt oma. Waar haalt Beppie toch de tijd vandaan?

Johan van Balkom