WINSCHOTER COURANT

opgegaan in het Groninger Dagblad

Zanger Ede Staal ("Mien toentje") overleden

(Van onze redactrice)

DELFZIJL - Na een langdurig ziekbed is gisteren in Delfzijl de Oostgroninger zanger Ede Staal overleden. Op 2 augustus zou hij 45 jaar zijn geworden. Hij laat een vrouw en zes kinderen achter. Ede Staal genoot regionaal grote populariteit vanwege zijn vertolking van eigen liedjes met teksten in het Gronings: soms melancholiek, soms vrolijk, maar altijd poëtisch.
De schoonheid van zl]n eigen streek leverde hem veel inspiratie voor zijn teksten, die hij met zijn typerende, donker getinte "bluesy" stem ten gehore bracht. Hij maakte ook enkele platen, waaronder de langspeelplaat "Mien toentje". Het titelnummer van deze elpee bracht hem veel bekendheid. Ede Staal was vaste medewerker van het programma Sloaperstil' op de zondagochtend op Radio Noord.
Staal was leraar Engels en zong in eerste instantie dan ook in het Engels. Later schakelde hij over naar het Gronings. Daarvoor kreeg hij de K. ter Laanprijs toegekend. Die zou hem op 4 oktober uitgereikt worden.
Over Ede Staal zei Siemon Reker, onder meer onderzoeker van de Groningse taal en medewerker van het radioprogramma 'Sloaperstil' onlangs in deze krant: "Wat Ede Staal doet spreekt mij aan. Ik noem dat het "jo-man-effect". Hij praat de mensen recht en zuiver in het hart. Dat geeft een enorm stuk herkenning. Iets dat overigens voor alle dialecten geldt. Dan mogen de puristen zeggen dat Staals taal niet zuiver is, ik vind zijn toon heel mooi."