Dagblad van het Noorden op het web

INTERVIEW • JOOST MARSMAN VAN I-O-S ZINGT IN HET GRONINGS

'Groningen is belangrijk voor ons geweest'

De band I-O-S, voorheen IsOokSchitterend, geeft op 3 oktober zijn áller­laatste concert in het Amsterdamse Paradiso. Maar 'thuisstad' Groningen wordt ook niet vergeten. Begin september verschijnt een speciale Groningse editie van het verzamelalbum Voor Altijd. Hiervoor zingt frontman Joost Marsman maandag een - jazeker - Groningstalige bewerking in van de hit Altijd Wel Iemand.

Door Martin Groenewold

I-O-S in het Gronings, het moet niet veel gekker worden.
"Precies. Dat is meteen de reden waarom we dit doen. Groningen is heel belangrijk geweest voor onze carrière. We zijn daar begonnen, ik heb er zelf 15 jaar gewoond. Groningen is een geweldige stad. Vandaar dat we op een gepaste manier afscheid willen nemen."

Je bent een geboren Zwollenaar. Spreek je Gronings?
"Nee, eerlijk gezegd niet. Daarom hebben we de dichter/schrijver Jan Siebo Uffen benaderd. Hij heeft een Groningse bewerking gemaakt van ons nummer Altijd Wel Iemand."

Hebben jullie niet overwogen om daarvoor 'Voltooid Verleden Tijd' te nemen? Dat was immers de grootste hit.
"Nee, hebben we niet overwogen. Misschien stamt dat liedje wel uit een té grijs verleden. Ik ben nog steeds trots op Voltooid Verleden Tijd, maar er is sindsdien heel veel gebeurd. Bovendien leent Altijd Wel Iemand zich uitstekend voor een bewerking. De boodschap van het liedje wordt geen geweld aangedaan."

Wordt het nummer landelijk uitgebracht?
"Dat is niet de bedoeling. Het wordt een puur Groningse aangelegenheid. Begin september verschijnt onze verzamel-cd Voor Altijd en daaraan wordt deze opname als losse single toegevoegd. De Groningse editie wordt sowieso een collector's item."

Hoezo?
"Omdat we er ook een I-O-S-wandelroute bij leveren. Ik ben nu bezig daarvoor de teksten te schrijven. Het wordt hartstikke leuk; een wandelroute langs alle locaties in de stad die voor ons belangrijk zijn geweest. Of waar we iets bijzonders hebben beleefd."

Zoals?
'Albertus Magnus, natuurlijk, de studentenvereniging. Het Academieplein, de Grote Markt en de Poelestraat, het oude pand van RTV Noord aan het Martinikerkhof... Er zijn zoveel plaatsen waaraan we herinneringen hebben. Het is heel grappig: ik zit nu in Utrecht de teksten te schrijven en zie in gedachten Groningen voor me. Ik weet precies hoe al die straatjes lopen. Heel vertrouwd."

Heb je wel eens heimwee?
"Nee, wel een nostalgisch gevoel. Heimwee hoef ik niet te hebben. Als ik terug ben in Groningen, voelt het alsof ik nooit ben weggeweest."

Nog een paar optredens, dan is I-O-S voltooid verleden tijd.
"Ook daar heb ik geen spijt van. We zijn bijna 15 jaar lang met de band in de weer geweest. Dat is best lang. Het lijkt me heerlijk om zonder grenzen te kunnen werken. Geen zes personen meer die over één ding beslissen. Geen bandcultuur meer. Natuurlijk zal dat ook nadelen hebben, maar dat zie ik dan wel weer. Op dit moment heb ik nog geen brok in de keel als ik na een optreden van het podium stap."

Je gaat je dus niet vervelen?
'Daar krijg ik niet de kans voor. Ik ben de trotse vader van een acht maanden oude zoon, Joep. En in december verwachten we al de volgende kleine. Nee, ik zal me niet vervelen."

. ALBUM
De verzamel-cd 'Voor Altijd' verschijnt begin september bij CNR Entertainment. De Groningse editie is dan te koop via de webwinkel van Dagblad van het Noorden. Het laatste I-O-S-concert in Groningen is op 4 september in De Oosterpoort.