Dagblad van het Noorden op het web

'Als je het tof vindt roep je boeeeeeeeeeeeeeee!'

door Tammo Beishuizen

Oost Groningen heeft weer een opvallende band. De thuishaven is Pekela. De musici treden op in zwart-witte kledij en bootsen koeien na. Pas als het publiek boe roept zijn de bandleden tevreden. Een nieuwe rage of een stel malloten? Zan-geres Betsie Boekou legt uit.

Wat is Boekou?
"Boekou is een levensstijl. Zien is begrijpen. Het wordt omschreven als een punkrock pret act met goed jatwerk, en cabareteske invloeden. De leden zelf zien het Boekou zijn, als de ultieme vorm van verlichting, een religieus iets. Een koe is per slot van rekening een heilig dier. O ja, en Boekou betekent totale flauwekul."

Waarom de naam Boekou?
"Boekou is in onze ogen het mooiste Groningstalige woord ooit. Het is krachtig (hee doe! Boekou!) en je weet direct dat het hier om een Groningstalige band draait. De naam omvat tevens het gekke en het heilige van de band (yin yang gedoe...)"

Hoe doet Boekou live het?
"Wie ons de afgelopen zomer live bezig heeft kunnen zien, weet dat waar Boekou is, is het feest. Als je het tof vindt roep je: BOE!!!! Publiekparticipatie is een` belangrijk onderdeel van een Boekou show, want "Elk en ain is oké, olé olé!" Het repertoire bestaat uit van Een ode aan Ede. Tot aan Ramones op zien Boekou's. Ook valt er altijd wel wat te winnen met een één of ander quizje."

Wie loeit er mee?
"Betsie Boekou (zang, gitaar, playknop), Hinderk Boekou (drums, gitaar, zang) Deerk Boekou (gitaar, toetsen, zang) en Herman de Stier (bas, gitaar, zang)."

Hoe zijn jullie te boeken?
"U bedoelt Boekou van stal halen. Gewoon via: boe_kou@hotmail.com"