De Gelderlander op het web

Appelternse Bloak speelt ook 'vloerdouwers'

Door onze verslaggever

APPELTERN - Bloak uit Appeltern komt op tv. De groep treedt op bij Omroep Gelderland. De opnamen voor het programma waren in De Markies in Alverna.

De uitzending is zondag. Bloak is een van de regionale groepen die meedoen aan een carnavalsprogramma. Een gesprek over vloerdouwers, polka's en dialect.
Bloak bestaat uit Cindy van Asten, Daisy Joseph, Tonnie Banken en Kees Konings.
De groep ontstond acht jaar geleden en was eigenlijk bedoeld als een 'eendagsvlieg'. Maar dat pakte dus heel anders uit.
"Tonnie zat in het bestuur van de carnavalsvereniging. De raad van elf had nieuwe kostuums nodig. Hij vroeg mij of we niets konden doen. We hebben toen een cd gemaakt waarvan de opbrengst bestemd was voor de carnavalsvereniging", vertelt Kees Konings.
De cd bracht voldoende geld in het laadje en dat niet alleen de actie betekende meteen de geboorte van Bloak. De op Tiroler melodieën geschreven teksten in dialect sloegen aan.
De groep werd vanaf het begin regelmatig gevraagd om bruiloften en partijen met hun muziek op te vrolijken. "Voor een pot bier en een shaggie", grijnst Konings.
Toch is Blaok beslist geen carnavalsband. Konings en Banken zijn fan van het Oostenrijkse lied. Al jaren gaan ze op vakantie naar het land van 'Lederhosen', 'Apfelstrudel' en natuurlijk 'Tiroler muziek'.
"We zijn grote fans van de Haderlumpen. Die zingen in Zillertaler-dialect. In Oostenrijk genieten ze landelijke bekendheid. Als we daar zijn, treden we voor de lol weleens met ze op", aldus Konings en Banken over hun muzikale 'wurzeln'.
Bloak gebruikt de Oostenrijkse polka's voor de melodie. De teksten in Appelterns dialect komen uit de koker van Konings.
"We staan zelf heel erg achter het dialect maar je ziet dat 't verdwijnt. Mijn eigen kinderen kunnen het haast niet meer, maar dat is ook een beetje mijn eigen schuld. Tegen mijn vrouw praat ik dialect, maar tegen mijn kinderen Nederlands."
De groep heeft inmiddels drie cd's op haar naam staan. Twee, drie jaar na de eerste werd Bloak door de Stichting 'Kom naar de kern' gevraagd om een tweede cd te maken. De opbrengst was ook dit keer voor een goed doel: het verenigingsleven in Appeltern.
Verenigingen kopen de cd's van de stichting voor de kostprijs en verkopen ze vervolgens met winst, die voor de verenigingskas is. De laatste cd verscheen in juli vorig jaar. Het aantal optredens is de afgelopen acht jaar flink toegenomen. "Dat hadden we niet verwacht. We treden in heel Maas en Waal op. En ze kennen onze liedjes. Een van onze toppers is Mooi'j Appelterre en dat zingen ze ook in Louwe woord voor woord na."
Hoewel Bloak geen echte carnavalsband is, werd de groep toch door Omroep Gelderland gevraagd voor het feestprogramma in De Markies in Alverna.
"We hebben wel een paar vloerdouwers (polonaises, red.) op ons repertoire staan. Er bleek toch behoefte aan wat snellere muziek. We hebben al voor heel wat volle zalen gestaan en krijgen de sfeer er wel in."
Tijdens het programma, zondag 22 februari om 17.00 uur, zingt Bloak twee nummers: Es ik in jou ooge kijk en de finale Tei'j, tei'j medley.
Van het programma is een dvd gemaakt door Stromenland Studio Alverna/Wijchen.