De Stentor op het web

Kotte Mett'n: dialectrock met hart en ziel

door Han Neijenhuis

BRUMMEN - De bandnaam vraagt om uitleg. Kotte Mett'n. Maar met wie of wat dan wel? Heeft de nieuwe dialectrockband misschien nog ergens een rekeningetje te vereffenen? ,,Nee, helemaal niet'', klinkt het eensgezind, ,,de bandnaam slaat vooral op onze muziek. Die is vrij rechttoe, rechtaan. Niet te moeilijk, wel heel krachtig.'' De band treedt vrijdagavond op tijdens Zomerpop op het Marktplein in Brummen.

De band Kotte Mett'n heeft heel bewust gekozen voor eigen nummers. ,,Het is makkelijker om een zaal op z'n kop te zetten met covers, maar als het lukt met eigen muziek is dat nog veel mooier. We proberen natuurlijk wel goed in het gehoor liggende liedjes te schrijven. En gezien de reacties lukt dat al heel behoorlijk'', aldus de bandleden.
Naarmate het gesprek met de gitaristen Jan Veldkamp en Bart Wolters, zanger Erik Roessink en drummer Arjan Oosterink (bassist Gert Jan Visser is niet aanwezig) vordert, blijkt dat er toch ook wel enige frustratie schuilgaat achter de bandnaam Kotte Mett'n.
Alle vijf bandleden hebben zo hun muzikale verleden en daar kijken ze niet allemaal louter positief op terug. ,,Sommigen van ons hebben ook wat minder goede ervaringen opgedaan en daar wilden we toch eventjes mee afrekenen. Maar dat ligt inmiddels alweer lang achter ons. We beginnen met een schone lei'', zegt Jan Veldkamp, die na een aantal jaren Haverkamp zelfs had besloten dat hij nooit meer in een band wilde spelen, zo is te lezen op de website van Kotte Mett'n.
Al te diep wil de Brummense gitarist er niet op ingaan, maar Veldkamp heeft niet enkel goede herinneringen aan zijn tijd in de toch behoorlijk succesvolle dialectband Haverkamp, rond de van Normaal bekende Hendrik.
,,Ach, sommige dingen zijn anders gelopen dan ik graag had gezien. Zo gaat dat vaak in bands, maar ik had de lol er toch even helemaal af'', aldus Veldkamp. Maar enige tijd nadat hij met Haverkamp was gestopt merkte de gitarist dat ook zijn muzikantenbloed kroop waar het eigenlijk niet gaan kon. En dus werd de gitarist toch weer enthousiast toen zijn neef Bart Wolters, die overigens nog steeds bij Haverkamp speelt, hem vorig jaar vroeg voor een nieuwe dialectrockband. Een soort regionale superband zelfs.
De leden van Kotte Mett'n komen namelijk uit bekende dialectbands als Noar De Blixem, Hazenbagger en genoemde Haverkamp. Slechts voor bassist Visser is Kotte Mett'n de eerste dialectgroep.
Voor de muzikanten stond het dan ook buiten kijf dat zij in deze nieuwe groep weer in de streektaal zouden gaan zingen. Roessink: ,,Je vraagt een Engelstalige band toch ook nooit waarom ze niet Nederlands zingen? Maar om de een of andere reden moeten wij altijd uitleggen waarom we kiezen voor dialect. Het is gewoon onze taal. Was ik in Siberië geboren, dan had ik vast in het plat-Siberisch gezongen. Het is de beste manier om ons te uiten.''
,,Je merkt ook dat de nummers met hart en ziel gespeeld worden. Iedereen staat er volledig achter'', zegt Veldkamp, die samen met Oosterink en Roessink verantwoordelijk is voor de teksten. De muziek schrijven de vijf bandleden samen, tijdens de repetities. Stevige, niet al te ingewikkelde rock'n roll met pakkende melodieën