Nieuwsblad

opgegaan in het Dagblad van het Noorden

’ACTIE-GELD HIER BETER
besteed dan in Cambodja’

Onbegrip, ja onbegrip over het feit dat er zoveel miljoen wordt gestort voor de Cambodjaanse vluchtelingen. Elke dag staat er weer met grote letters in de krant: zoveel duizend gulden er bij gekomen, dus stand zoveel miljoen.
Niet dat we deze mensen niet moeten helpen. Integendeel zelfs Maar ook staat in de krant met grote letters dat het Rode Kruis niet aan de voorraad voedsel mag komen.
Dan begrijp ik niet dat mensen zoveel geld kunnen geven aan deze actie, terwijl je weet dat het niet besteed kan worden. Dat die mensen daar door een of andere politieke toestand niet door ons geld geholpen kunnen worden is triest. Weg geld.
En dat terwijl hier in ons eigen landje een massa mensen de dood te na zijn. Die schreeuwen om hulp en begeleiding. Die geweigerd worden in het Academisch Ziekenhuis (plaats bekend). Deze mensen met bloedziekten van verschillende soort waarvoor nu een vereniging opgericht is, de ,,Stutvoetvereniging” waar we allemaal via de actie van hebben gehoord.
Deze ,,Stutvoetvereniging” kan alleen die mensen helpen wanneer er geld, veel geld in het laatje komt. Dit geld waarvan zeker is dat het gebruikt wordt en goed. Dit geld dat zo nodig is komt niet binnen.
Aan een oproep aan sponsors voor de Nacht van Stutvoet werd geen gehoor gegeven. Niets komt er binnen. En van de opbrengst van de single ,,Stutvoet” die pas uit is en waarop gezongen wordt door Rutger Hauer, Peter Stutvoet en Dieuke de Vries met Catje kan een vereniging niet bestaan. Zijn wij mensen dan zo blind voor ons eigen land? Voor wat hier gebeurt? Voor wat hier nodig is? Hebben wij mensen oog- en oorkleppen op?
Is er dan geen kerk, bedrijf of vereniging die inziet dat er zoveel geld in eigen land voor zieke mensen nodig is. Om deze mensen nog die bijstand te kunnen geven wat hun laatste stukje leven nog zinvol kan maken. Waarschijnlijk weten veel mensen in Nederland niet dat er zoveel geld nodig is om deze Stutvoetvereniging goed te laten draaien. We weten dat er voor elke ziekte een vereniging of stichting is. Bijv. hart nieren etc.
Maar voor de meer dan 90 verschillende bloedziekten die er zijn is er nu pas een vereniging opgericht. Gelukkig maar. Hierbij wil ik dan een oproep doen aan alle mensen van Nederland voor deze vereniging is net zoveel geld nodig als voor de Cambodjaanse vluchtetelingen.

Leeuwarden, DIEUKE DE VRIES

terug naar Dieuke de Vries