Nieuwsblad
van het noorden

Popgroep Turf, Jenever, Achterdocht
zingt al vijf jaar in dialect

'Niemand heeft de illusie
beroemd te worden'

Van een onze verslaggever
Bouwe van Norden

SCHOONEBEEK -- „Wij zijn een schoolvoorbeeld van een amateurband. Onze leden streven niet naar een carriëre in de popmuziek. Niemand heeft de illusie beroemd te worden met deze band," zegt Klaas Brouwer (33) uit Groningen, lid van de Vereniging Turf Jenever Achterdocht, ook kortweg TJA genoemd. Volgens hem is dat eigenlijk het enige dat in het vijfjarige bestaan van deze in Drents dialect zingende groep niet is veranderd en mede de reden dat TJA nog steeds floreert. Veel ambitieuze popgroepen, zo stelt Brouwer, verdwijnen al binnen een jaar weer teleurgesteld van het toneel.
Fans kunnen zich er zaterdag zelf' van overtuigen dat TJA ' nog springlevend is tijdens een lustrumconcert in Aike's Tallenhuis in Schoonebeek. Daar gaf de band vijf jaar geleden ook haar eerste optreden. Het is de bedoeling een overzicht te geven van de muzikale ontwikkeling van de groep. Een doorsnede van het werk dat TJA door de jaren heen gespeeld heeft wordt ten gehore gebracht, waaronder ook een fiks aantal nieuwe nummers.
Om het reunieconcert - dat zoals gebruikelijk omlijst wordt door theaterelementen en lichteffecten - te laten klinken als een klok is er het afgelopen weekeinde volgens Klaas Brouwer koortsachtig geoefend. „Vijf jaar is een magisch getal. Het biedt ons de gelegenheid om eens terug te blikken," zegt hij. Vast staat al dat de oud-leden Egbert Hoving (bas), Cor Doevendans (accordeon) en Dick Blancke (zang) het podium zullen bestijgen.

Ontstaan
TJA ontstond in 1979. In maart gingen toen de repetities van start, waarna in 1980 het eerste optreden volgde. De inmiddels vertrokken Dick Blancke en Cor Doevendans schreven de teksten. „Wij wilden iets moderns doen in ons eigen dialect, het Drents. Dat bleek bovendien heel pragmatisch. Wij kregen als enige Drentstalige groep enorm veel publiciteit," aldus Brouwer, een van de leden van het eerste uur die nog steeds zitting hebben in TJA.
„Wij bint een verieniging van jongs die graog muziek maokt. Veur zich zölm. En die muziek wilt wij ok graog an ander volk laoten heuren. Wij wilt d'r ok veur zorgen dat het Drents, oeze eigen taol, ok in het hedendaogse lied gebruukt kan wödden. En wij wilt zingen over dingen die Drenthe angaot." verklaarde het gezelschap bij de start.
Aanvankelijk gebeurde dat met muziek die sterk beinvloed bleek door folk en symfonische popmuziek. Tevens zette TJA zich af tegen oubolligheid. Zo maakte het een kritisch Drents volkslied waarin vervuiling van de Olde Lantschap en de omvangrijke toeristenindustrie op de korrel werden genomen en stuurde de groep brieven aan de 34 Drentse gemeenteraden om het gebruik van dialect in de raadszaal te bevorderen. De groep vocht voor het behoud van het Drents eigene en schudde de mensen wakker.
De laatste tijd is de politieke boodschap wat minder belangrijk geworden en heeft de muziek wat meer nadruk gekregen. Tal van invloeden uit de hedendaagse popmuziek zijn nu in het werk van TJA terug te vinden, dat Klaas Brouwer karakteriseert als 'eigenzinnig en eigentijds' en volgens sommige mensen 'eigenwijs'. Hij bevestigt dat er in bepaalde kringen kritiek is op de 'hechtheid' van de muziek van de groep, die sommigen te rommelig is. Omdat te verbeteren zou er volgens hem echter twee keer per week gerepeteerd moeten worden in plaats van eens per twee weken. ,,En dat willen wij nu juist niet. Het moet een beetje leuk blijven," aldus Klaas Brouwer.
Voor de optredens van TJA is een redelijke belangstelling. Zo'n 15 keer per jaar treedt de band gemiddeld op. Dat wordt voldoende gevonden. Wel moet de groep zich het vuur uit de sloffen lopen om optredens te krijgen, hoewel door de verenigings-constructie goedkoop kan worden gewerkt.
Voor optredens wordt een vergoeding in de verenigingskas gestort, waardoor onder meer jeugdsociëteiten ontlast worden van de verplichting sociale lasten te betalen. De bandleden verdienen er niets mee, maar storten maandelijks zelfs 20 gulden contributie in de verenigingskas.

Verjonging
De vereniging telt 10 leden in leeftijd variërend van 17 tot 36, jaar. „De verjonging treedt al in. Wij hopen dat de band over vijf jaar nog steeds bestaat maar dan wellicht met andere leden," zegt Klaas Brouwer.
Op het ogenblik hebben de leden van het eerste uur Klaas Brouwer (blaasinstrumenten), Paul Compagne -(gitarist/componist), enk Visscher (gitaar) en Cor van de Kraan (techniek) zitting in de groep. De overige TJA-leden zijn Guilad van Zuilekom (drums), Anneke Frankenberg (bas), Martin Lambers (toetsen), Jan Vrielink (manager), Hilde van de Kraan (licht) en Annet Compagne (zang).
Dezelfde mensen - minus twee - vormen samen ook de Engelstalige popgroep Siegfriet, die in het TJA voorprogramma speelt om zo een avondvullend programma te kunnen verzorgen.
TJA heeft plannen een langspeelplaat uit te brengen. Daarvoor is echter subsidie nodig. Tot dusver staat er alleen een nummer op de LP Rock Temple volume one, terwijl TJA op 25 september de studio ingaat om een nummer op te nemen voor de langspeelplaat die het Asser popcollectief POPAS in december uitbrengt.

terug naar Turf, Jenever en Achterdocht