Dagblad van het Noorden op het web

‘Ik heb een drang
om te creëren’

Naam: Daniël Lohues.
Leeftijd: 37.
Geboorteplaat: Emmen.
Functie: muzikant, componist en columnist van Dagblad van het Noorden.
Opleiding: 'Universiteit van het leven' (tal van opleidingen, vaak niet afgerond).
Recent werk: theatertournee en cd Allennig II, boek Zesjaar vrijdagmiddag (gebundelde columns).

Daniël Lohues schreef in april 2002 zijn eerste column voor Dagblad van het Noorden. Zo'n driehonderd 'stukjes' later verscheen vorige week de bundel Zes jaar vrijdagmiddag. 'Daniël is een dichter', stelt Freek de Jonge in zijn voorwoord. 'Bij hem geen oordeel. Hij biedt inzicht'. Lohues speelt momenteel zijn liedjesprogramma Allennig II in de theaters en heeft een cd uit met dezelfde titel.

Erica

"In tegenstelling tot wat veel mensen denken, ben ik geboren in Emmen. Mijn ouders komen wel allebei van Erica. Met hun trouwen zijn ze naar Emmerhout verhuisd, toen een mooie, nieuwe wijk. Rond mijn vijfde gingen we terug. Erica is een heel aparte gemeenschap. Er is veel creativiteit, met koren, toneel, een prachtige vertelcultuur... Er zit iets in het water, lijkt het wel. De mensen zijn hier over het algemeen ook bijzonder grappig. Op een mooie manier, niet ten koste van anderen."

Amerika

"Ooms van mij, broers van mijn vader, zijn in de fifties naar Canada verhuisd om daar een boerenbedrijf op te zetten. Op mijn zesde kwam ik daardoor voor het eerst in Noord-Amerika. Dan zit je net een beetje in je cowboys-en-indiaantjes-periode, dus dat maakte enorme indruk. Ik stond er real life tussen: op de prairie, enorme witte wolken en op de achtergrond de Rocky Mountains. Oog in oog met een indiaan van mijn leeftijd: Zodra ik het kon betalen ben ik die kant weer opgegaan. Zoals zovelen vond ik Amerikanen aanvankelijk wat oppervlakkig. Enkele jaren later viel het kwartje pas echt. En laten we wel wezen: het grootste gedeelte van de muziek die ik maak, is toch Amerikaans georiënteerd."

De paus

"Ik ben van katholieke oorsprong, maar niet streng gelovig opgevoed. De paus, voor mij, is de paus die er nu niet meer is. Volgens mij heeft hij veel goeds gedaan voor de wereldvrede. En dan zeggen mensen: 'Maar weet jij dan wel dat 'ie condooms heeft verboden?' ja, dat weet ik wel; ja. En daar ben ik het inderdaad niet mee eens. Ik hou van relativeren, dus ik heb het katholicisme ook kapot gerelativeerd. Het geloof is 800 jaar na Christus met het zwaard gebracht. Wat is dat dan waard? Trouwens, in mijn hart ben ik eigenlijk een Luther-aanhanger. Want iedereen die zich er, een beetje in verdiept heeft, weet: Luther had gelijk."

Op fietse

"Op fietse, dat is met lenteweer' op de fiets stappen. Bandjes mooi strak. En dan al fluitende ervan overtuigd zijn dat het nú even leuk is. Veel mensen vinden Op fietse zo'n vrolijk nummer. Dat is het in principe ook, maar wel in de wetenschap dat er weer andere tijden kunnen komen. Op fietse is trouwens één van mijn lievelingsnummers. Ik zing en speel het nog hartstikke graag."

BN'er

"Het valt mij soms zwaar om met mijn bekendheid om, te gaan, al lukt dat beter dan vroeger. Als ik speel, doe ik interviews. En daarna een poos weer niet. Dat is voor mezelf het beste. Veruit de meeste mensen reageren gewoon, niks aan de hand. Maar je zult nét zien dat iemand op het verkeerde moment een opmerking maakt waarover je de rest van de dag loopt na te denken. Zo van: waarom zégt iemand dat? Als ik merk dat ik gevoelig ben voor bepaalde hardheden, dan blijf ik lekker thuis."

Vrijdagmiddag

"Het enige vaste punt in mijn leven: vrijdagmiddag, 16.00 uur. Al zes jaar lang moet ik dan mijn column voor de krant inleveren. Zes jaar, dat is net zolang als je op de lagere school zit. Toen ik klein was, heb ik eens een schrift gekocht omdat ik graag een boek wilde schrijven. Na een paar zinnen liep ik al vast. Het ging over een hondje dat wegliep van huis. En toen wist ik het niet meer. Dat kwam waarschijnlijk omdat een hondje alleen maar 'blaf' kan zeggen. Maar ik heb dus altijd de drang gehad om dingen te creëren. Ik ben nu bezig met een paar boeken tegelijk. Eentje met al m'n teksten. En eentje over het hele bluesavontuur. Ik weet alleen niet of dat ooit verschijnt. Als je échte verhalen vertelt, heb je namelijk ook te maken met échte mensen."

Allennig

"Sommige mensen vragen zich afwaarom ik nou per se in m'n eentje op het podium wilde staan. Maar deze creatieve stap móest ik gewoon maken van mezelf. Kijk, ik ben songwriter. Alle grote songwriters - Bob Dylan, Neil Young, maar ook Carol King en James Taylor - zijn begonnen in hun eentje. En maar spelen en maar spelen. Pas daarná zijn ze met een band aan de gang gegaan. Bij mij is het altijd andersom geweest. Ik wilde ook ervaren hoe het is om het allemaal alleen toen. Daarbij komt dat ik in het theater mooie verhalen kan vertellen. En uiteindelijk wordt mijn honger om weer met een band te spelen alleen maar groter."

Liefde

"Dit staat in één van m'n columns, en ik heb er ook een liedje over gemaakt: het verschil tussen wereld en planeet is liefde. Een planeet is gewoon een bolletje dat ergens rondzweeft. Maar wij zitten op de wereld. Met liefde voor de appelbloesem, voor de zon, voor muziek, voor elkaar. As de liefde mar blef winnen, komp 't allemaol wel goed."