Dagblad van het Noorden op het web

Zingen in de streektaal is pure emotie

Door Jan Wierenga

Zingen is prettig, zingen in de streektaal is zelfs buitenwoon prettig! "Het is heerlijk", zegt Trijnie Groeneveld uit Sleen, "waarom? Omdat het zo dicht bij je zit. Zoals je denkt, zo zing je. Dat is puur emotie." Trijnie is druk met het Nedersaksisch Vocaal Ensemble waarvan ze bestuurslid is; evenals Jaap Mulder uit Westerlee. Met hen nemen we de laatste stand van zaken door rond dit gemengde koor dat vorig jaar werd opgericht, dat uitsluitend in de streektaal zingt en dat daarmee een unieke plaats inneemt in muzikaal Nederland.
Nu wordt alleen nog gezongen in het Gronings en het Drents. Dat blijft ook de hoofdmoot van het repertoire, maar het is wel de bedoeling dat ook andere dialecten uit het Nedersaksisch gebied aan bod komen. "Zoals het Achterhoeks; misschien kunnen we hiervoor de bekende groep Normaal benaderen." Maar ook zijn op termijn liedteksten uit het Stellingwerfs, het Twents en de taal van de noordelijke Veluwerand welkom.
"En wat erg leuk is: wij kregen uit het Duitse Siegen een liederencyclus van vijftien nummers in het Plattduuts toegestuurd; met het verzoek ze eens te zingen. Want in het Emsland zelf of in Ost-Friesland is geen koor te vinden die dit zingen kan. Dus je moet niet uitsluiten, dat we vroeg of laat ook nog eens in het Plattduuts gaan zingen."
Het Nedersaksisch Vocaal Ensemble bestaat nu uit 24 leden, mannen en vrouwen uit Groningen en Drenthe, en dient door te groeien naar 36 leden. In een strikte verhouding tussen de zangstemmen. Nieuwkomers worden terdege getest op hun zangkwaliteiten - en op hun sociale vaardigheden. Want het koor bestaat uit gelijkgestemde zielen, met dezelfde muzikale bevlogenheid én de vaste wil, om iets voor de streektaal te betekenen. Een vriendengroep dus, met de streektaal als bindmiddel.
Het repertoire bestaat nu nog hoofdzakelijk uit nummers van Ede Staal - in het Gronings - en van het cabaretduo Harm en Roelof - in het Drents - en wordt gestaag uitgebouwd. "We hebben een nummer van Freek Kwint uit Klazienaveen toe kunnen voegen, er zijn ook toezeggingen van Alex Vissering, Eltje Doddema, Egbert Meijers, Lianne Abeln, Klaas Spekken en Jan Kruiming. Wij zijn op zoek naar oorspronkelijk werk, het liefst ook met muziek en arrangementen uit de regio." Het Nedersaksisch Vocaal Ensemble is nog op zoek naar meer leden; zéker ook uit Groningerland. Er is vooral een tekort aan bassen en in mindere mate ook aan tenoren. Voor meer info zie ook de website van het koor: www.nedersaksischvocaalensemble.nl

terug naar Nedersaksisch Vocaal Ensemble